Een elektrische tweedehands auto? Slimmer dan je denkt
De tijd dat elektrische auto’s het speeltje waren van welgestelde techboys, ligt gelukkig al even achter ons. Terwijl je vroeger diep in de buidel moest tasten voor een EV, vind je vandaag verrassend betaalbare modellen. En dat effect stroomt door naar de tweedehandsmarkt waar elektrische auto’s nooit eerder zo goedkoop waren.
De prijs zakt, de kwaliteit niet
De oorzaak? Snelle technologische evolutie zorgt voor een groot aanbod aan recente tweedehandsmodellen. Veel elektrische auto’s van de eerste generatie komen op de markt omdat leasers en bedrijven overstappen naar nieuwere modellen. Daardoor daalt de prijs, maar niet de kwaliteit.
Een elektrische auto heeft dan ook een pak minder slijtagegevoelige onderdelen dan een klassieke wagen: geen olie, geen versnellingsbak, geen uitlaat. Minder onderhoud dus, en lagere gebruikskosten. Bovendien krijgen veel elektrische wagens software-updates die hun prestaties verbeteren, zelfs jaren na verkoop.
De mythe van de versleten batterij
De grootste twijfel bij kopers van een tweedehands elektrische wagen zit helemaal onderaan: de batterij. Zal die het na enkele jaren niet begeven? Een klassieke denkfout. De vergelijking met een smartphonebatterij gaat namelijk niet op: een EV-batterij gaat makkelijk tot 700.000 kilometer mee. Bovendien kunnen garages en keuringscentra via software precies nagaan hoeveel capaciteit een batterij nog heeft. Zo weet je precies wat je koopt.
Rijd mee voorop
Met strengere Europese normen en lage-emissiezones in steeds meer steden, wordt elektrisch rijden de norm. Een tweedehands elektrische auto is dus niet enkel een koopje vandaag, maar ook een verzekering voor de toekomst. Je rijdt stiller, schoner en draagt bij aan een lagere CO₂-uitstoot. En dat zonder je spaargeld op te rijden.