
Elektrisch rijden of op brandstof: welke factoren beïnvloeden de totale kost van je wagen?
Een wagen koop je niet elke dag. En als je eraan begint, kijk je natuurlijk eerst naar de prijs. Maar dat is nog maar het begin. Wat kost je wagen echt, eens je ermee rijdt? Met andere woorden: wat is de TCO of Total Cost of Ownership? Dat is de volledige kostprijs van een wagen over zijn hele gebruiksduur inclusief aankoop, brandstof of elektriciteit, onderhoud, verzekering, belastingen en restwaarde.
We lijsten de factoren op waarmee je rekening moet houden in je overweging om de TCO van je toekomstige wagen te kunnen berekenen.
1. Aankoopprijs: je startbedrag
De basisprijs van een wagen is belangrijk, maar zeker niet allesbepalend. Hoewel de meeste elektrische wagens duurder zijn bij aankoop, verdien je dat verschil vaak terug op andere vlakken. Daarom is het belangrijk om verder te kijken dan alleen die eerste investering.
2. Energieverbruik: tanken of laden?
Wie veel kilometers rijdt, voelt het verschil tussen de benzine- en elektriciteitsprijzen. Als je thuis een laadpaal en zonnepanelen hebt, liggen je laadkosten fiks lager vergeleken met je benzinekosten.
- Benzine (Kleine wagen): ± €1.620 per jaar
- Elektriciteit (Kleine wagen + thuisladen): ± €720 per jaar
Op 10 jaar scheelt dat zo’n €9.000.
Ontdek hier onze tips voor zuinig rijden met een elektrische wagen
3. Onderhoud en keuring: hoeveel kost het om je wagen in orde te houden?
- Geschatte onderhoudskosten benzinewagen: ± €600/jaar
- Geschatte onderhoudskosten elektrische wagen: ± €300/jaar
Elektrische wagens hebben minder bewegende onderdelen en ook geen roetfilter, brandstoffilter of motorolie die om de zoveel tijd vervangen moeten worden. Daarnaast verslijten de remblokken en -schijven minder snel, omdat bij het regeneratieve remmen van je elektrische wagen een deel van de energie van het remmen wordt gerecupereerd door de elektromotor. De remonderdelen worden dus minder warm dan bij een wagen op klassieke brandstof – waardoor er minder snel slijtage optreedt.
Bovendien kan een elektrische wagen in principe langer zonder onderhoud. Fabrikanten raden aan om één keer per jaar – of om de 20.000 kilometer – je wagen te laten nakijken, net zoals dieselwagens. Een benzinewagen moet je doorgaans om de 15.000 kilometer laten controleren.
In dit artikel zetten we alle praktische aspecten aan elektrisch rijden op een rijtje
4. Hoe lang gaat je wagen mee?
Volgens studies van de universiteiten van Birmingham, Bern, San Diego en the London School of Economics, is de levensduur van een elektrische wagen vergelijkbaar met die van een benzinewagen. Een benzineauto gaat gemiddeld 18,7 jaar mee, een elektrische wagen 18,4. Maar de onderzoekers stelden ook vast dat, hoe jonger het bouwjaar van de EV is, hoe meer de kans op technische problemen afneemt.
Gemiddelde levensduur in jaren en kilometers
Gemiddelde levensduur (jaren) | Gemiddelde kilometerstand | |
Benzinewagen | 15 à 20 jaar | 200.000 – 250.000 km |
Dieselwagen | 15 à 20 jaar | 300.000 – 500.000 km |
Elektrische wagen | 15 à 20 jaar (of meer) | 500.000 – 700.000+ km |
Wat beïnvloedt de levensduur van een wagen?
1. Onderhoud en rijgedrag
- Regelmatig onderhoud (olie verversen, remmen nakijken, batterijconditie checken) van je wagen verlengt de levensduur aanzienlijk – of je nu een elektrische wagen hebt of eentje op klassieke brandstof.
- Rustig rijgedrag veroorzaakt minder slijtage aan motor, transmissie, banden en remmen. Elektrische wagens wegen zwaarder, waardoor de banden iets sneller slijten dan die van diesel- en benzinewagens.
2. Gebruikstype
- Veel korte ritten zijn belastender voor benzinewagens (koude starts, hogere slijtage).
- Dieselwagens zijn robuuster bij lange afstanden, maar minder geschikt voor stadsverkeer (risico op verstopte roetfilters).
- EV’s zijn ideaal voor zowel korte als lange ritten dankzij minder slijtagegevoelige onderdelen.
3. Technische complexiteit
- Benzine- en dieselwagens hebben veel bewegende onderdelen (motor, versnellingsbak, uitlaat, koppeling), waardoor ze meer risico lopen op technische defecten.
- EV’s zijn technisch eenvoudiger en hebben daardoor minder kans op slijtagegevoelige problemen. Bovendien worden EV’s elk jaar nog beter en betrouwbaarder omdat de productie van deze wagens vergeleken met de diesel- en benzinemodellen nog relatief jong is.
4. Batterijcapaciteit bij EV’s
- Moderne EV-batterijen gaan meer dan 500.000 km mee en verliezen gemiddeld maar 2 à 3% van hun vermogen per jaar.
- Belangrijk: de batterijduur hangt ook af van je laadgewoontes. Langzaam laden is beter voor je batterij – gebruik snelladers dus alleen als het niet anders kan. Daarnaast hanteer je ook best de 20/80-regel: laad je wagen tot 80% en zorg dat je batterijpercentage niet onder de 20 duikt.
5. Restwaarde: wat blijft er over na 10 jaar?
De restwaarde van je wagen is het bedrag dat je er nog voor kan krijgen op de tweedehandsmarkt na bijvoorbeeld 5, 7 of 10 jaar. Hoe hoger de restwaarde, hoe lager de totale kost van je wagen.
Restwaarde (% van aankoopbedrag) |
|||
Type wagen |
Na 5 jaar |
Na 10 jaar |
Toelichting |
Benzine |
45-55% |
15-25% |
De vraag naar tweedehands benzinewagens blijft stabiel, vooral bij particulieren. |
Diesel |
35-45% |
10-20% |
De restwaarde van dieselwagens daalt sneller door de lage vraag en het beleid van de Lage Emissie-Zones (LEZ). |
Elektrisch |
40-50% |
20-30% (en stijgend) |
Dankzij de hogere vraag naar EV’s en de betere batterijtechnologie, zit de restwaarde van EV’s in de lift. |
6. Verzekering en belastingen: niet vergeten
Een nieuwe wagen, die geef je maar beter een degelijke bescherming. Die verzekeringskost moet je natuurlijk ook meetellen in de totale kost van je wagen. Er zit weinig verschil tussen de premies voor een kleine benzinewagen en een kleine elektrische wagen, al zijn die premies natuurlijk ook afhankelijk van de formule die je kiest: een omniumverzekering, mini-omnium, of het basispakket
Simuleer hier je autoverzekering, om je maandelijkse premie precies te kennen. We hebben ook een aparte simulator voor elektrische wagens.
Naast je verzekering, betaal je ook belastingen voor je wagen. Ten eerste is er de BIV – de belasting op inverkeersstelling, die je één keer betaalt wanneer je je wagen inschrijft. En daarnaast is er de jaarlijkse verkeersbelasting, die wordt berekend op basis van het vermogen van je wagen en zijn uitstoot. Daardoor valt de jaarlijkse verkeersbelasting het duurst uit voor dieselwagens; daarvoor betaal je gemiddeld 400 tot 800 euro verkeersbelasting – afhankelijk van het specifieke model. Voor benzinewagens ligt de belasting tussen de 150 en de 300 euro.
Wie elektrisch rijdt, betaalt in België vooralsnog géén BIV – al kondigt het Regeerakkoord van de Vlaamse regering wel aan dat toekomstige EV-eigenaars wél een rijtaks zullen moeten betalen. Het zou dus kunnen dat deze vrijstelling binnenkort gewijzigd of afgeschaft wordt – al werd de eerste wijziging die zou ingaan op 1 januari 2026 uitgesteld. Fiscaal gezien blijft de elektrische wagen dus aantrekkelijk.
Type wagen |
BIV (eenmalig) |
Verkeersbelasting (jaarlijks) |
Opmerkingen |
Benzine |
Afhankelijk van vermogen + CO₂–uitstoot. |
Gemiddeld €150–€350 |
Voor zwaardere wagens is de belasting duurder |
Diesel |
Hoger dan benzine door extra CO₂- en fijnstof-componenten |
€400–€800 | Duurder door fijnstofcorrectie |
Elektrisch |
€0 | €0 | Vrijstelling in Vlaanderen voor 100% EV’s |
Goed gezien met KBC
Wonen, werken, leven: het brengt allemaal uitdagingen met zich mee. Bij KBC houden we je graag op de hoogte van wat er leeft op het vlak van huisvesting, energie, duurzaamheid en mobiliteit. Lees ons keuzeadvies voor je nieuwe wagen, check of je je hond veilig vervoert of ontdek hoe het gesteld is met het Vlaamse laadpalennetwerk.