Verificatie van de naam bij de bank van de begunstigde

Wat is IBAN-naamcontrole en wat betekent het voor jou?

c warning
Er liep iets mis. De pagina is tijdelijk onbeschikbaar.

Verificatie van de naam bij de bank van de begunstigde

Wat is IBAN-naamcontrole en wat betekent het voor jou?

Vanaf 9 oktober 2025 doen alle banken in de eurozone een extra controle: de IBAN-naamcontrole. Ook KBC controleert vanaf dan of de naam en het rekeningnummer van je begunstigde overeenstemmen met gegevens zoals die gekend zijn bij de bank van die begunstigde. We doen dat voor elke standaard- en instantoverschrijving.

Je krijgt binnen de 5 seconden een melding of alles in orde is. Ook als er iets mis is, laten we je dat weten. De controle is een deel van de nieuwe Instant Payments-wetgeving. Ze is bedoeld om overschrijven nog veiliger te maken, en fraude en fouten te voorkomen.

Hoe dat precies werkt, lees je in deze veelgestelde vragen voor particulieren en ondernemers.

Voor de controle van de naam en het rekeningnummer bij de bank van de begunstigde betaal je geen extra kosten.

Alle KBC-klanten die onze digitale toepassingen gebruiken (zoals KBC Mobile, KBC Touch, KBC-Online for Business), gebruiken deze dienst automatisch.

Na een overschrijving zie je een van deze 3 meldingen: een groene, oranje of grijze melding in de vorm van een schildje.

Groene melding
Als je een overschrijving doet naar een persoon of een bedrijf en je ziet een groene melding, dan stemmen de naam en het rekeningnummer overeen met de gegevens bij de bank van de begunstigde. We doen deze extra controle om te bevestigen dat de gegevens kloppen en je het geld veilig kunt overschrijven.

Oranje melding
De naam en het rekeningnummer stemmen niet overeen. Dat kan twee dingen betekenen:

  • De gegevens zijn bijna hetzelfde: Je ontvangt een oranje melding als de naam van de begunstigde een beetje afwijkt van de naam zoals die gekend is bij de bank van de begunstigde. Je maakte waarschijnlijk een tikfout: je schreef bijvoorbeeld ‘Jansens’ i.p.v. ‘Janssens’. In de melding doen we een suggestie voor de correcte naam. Controleer zelf of dat de naam is die je bedoelde.
  • De gegevens zijn niet hetzelfde: Je ontvangt ook een oranje melding als de naam en het rekeningnummer helemaal niet overeenstemmen met de gegevens zoals die gekend zijn bij de bank van de begunstigde.

Grijze melding
In bepaalde gevallen kunnen we niet controleren of de ingevulde naam en rekeningnummer overeenstemmen met de gegevens zoals die gekend zijn bij de bank van de begunstigde.

Als je een grijze melding krijgt, kunnen daar verschillende redenen voor zijn:

  • Een technische storing bij ons, onze partner die de controle doet of de bank van de begunstigde.
  • Ook kan het zijn dat de bank van de begunstigde nog geen controles aanbiedt of dat de rekening nog maar net geopend is.

Controleer altijd de naam en het rekeningnummer.
Pas je niets aan en ga je door met de overschrijving, dan kan het bedrag bij de verkeerde begunstigde terechtkomen. Bij een frauduleuze overschrijving ben je zelf verantwoordelijk.

Vermoed je fraude of twijfel je bij een betaling?
Bij (elk vermoeden van) fraude is het belangrijk dat je meteen contact opneemt met KBC Secure4u, onze fraudedienst. Dat kan 24/7 op het nummer 016 432 000.

De controle van de ingevulde naam duurt hooguit 5 seconden. In de meeste gevallen krijg je onmiddellijk een melding.

Overschrijving naar een particuliere rekening

  • Zorg ervoor dat je minstens de familienaam invult in het veld van de begunstigde
  • Contacteer de persoon of het bedrijf waarnaar je wilt overschrijven en vraag de volledige naam van de persoon of het bedrijf

Overschrijving naar een professionele rekening

Controleer de gegevens en neem indien nodig contact op met de begunstigde (opgelet: contactgegevens op een vervalste factuur kunnen ook vervalst zijn).

Dat kan. Je bepaalt altijd zelf of je doorgaat met de overschrijving. Hou er wel rekening mee als je een oranje of grijze melding negeert en verder gaat zonder wijzigingen, je verantwoordelijk bent voor de overschrijving in geval van fraude.

We controleren op termijn alle overschrijvingen (standaard en instant) die je doet met onze digitale toepassingen zoals KBC Mobile, KBC Touch, KBC-Online for Business en KBC Reach.

  • In een eerste fase (juli 2025 tot oktober 2025) controleren we enkel overschrijvingen naar Belgische betaal- en spaarrekeningen.
  • Vanaf 10 oktober 2025 controleren we alle SEPA-overschrijvingen ('Single Euro Payments Area') naar alle rekeningen binnen de EEA (‘Europese Economische Ruimte’).

Voor privépersonen controleren we de familienaam en voornaam van alle rekeninghouders (dus de personen die aan de rekening zijn gekoppeld). Bij een tikfout tonen we enkel de naam van de rekeninghouder wiens naam je hebt ingevuld.

Voor rechtspersonen controleren we de wettelijke benamingen die zijn geregistreerd bij de bank van de begunstigde, en de wettelijke afkortingen en handelsnamen voor zover die zijn geregistreerd bij de bank.

Als je na november 2025 een overschrijvingsformulier afgeeft aan het onthaal van je KBC-kantoor, wordt je overschrijving niet gecontroleerd. In uitzonderlijke gevallen, wanneer we de overschrijving verwerken in jouw bijzijn, controleren we de naam van de begunstigde.

We controleren de ingevulde naam met de naam zoals die bij ons gekend is. Afhankelijk van de gegevens die we hebben, kan het hier gaan over de wettelijke naam en/of de commerciële naam.

Stemt de naam overeen, ontvangt je betaler een melding in de vorm van een groen schildje en kan dan de betaling doorgaan. Wijkt de naam af, dan verschijnt er een oranje schildje.

Een melding kan twijfel oproepen bij je betaler. Om onnodige vragen en vertraging te voorkomen, is het handig als de naam op je facturen overeenstemt met de naam die bij ons gekend is.

Ja. Je krijgt voordat je de overschrijving tekent een melding of de ingevulde naam bij het rekeningnummer overeenstemt met de naam die gekend is bij de bank van de begunstigde.

Dat hangt af van de situatie.

  • We tonen nooit de naam van een privépersoon als je alleen het rekeningnummer invult bij een overschrijving. Enkel als de naam lichtjes afwijkt, bijvoorbeeld door een tikfout, laten we de naam zien die gekend is bij de bank van de begunstigde (bijvoorbeeld “Jansens” in plaats van “Janssens”).
  • Als je geld overschrijft naar een rechtspersoon, laten we de wettelijke naam of commerciële naam van het bedrijf zien.

Nee. Onterechte inningen kunnen op verzoek worden teruggeboekt. Dat kan tot 8 weken na de afschrijving en bij fraude tot 13 maanden na afschrijving.

  • Betalingen in deviezen
  • Betalingen met de bankkaart
  • Als je het IBAN-nummer en de naam van de begunstigde niet zelf invult
  • Domiciliëringen

Ja. De controle gebeurt als je de doorlopende opdracht aanmaakt.

  • Belangrijk om te weten: als je de opdracht getekend hebt, doen we geen controle meer bij de daaropvolgende overschrijving(en). 
  • Ook een doorlopende opdracht die je in het verleden invoerde, wordt niet gecontroleerd. De controle gebeurt enkel als je de opdracht aanmaakt.

Nee, de controle gebeurt enkel voor Europese overschrijvingen. Bij overschrijvingen in andere munten dan de euro gebeurt de controle dus niet.

Het kan gebeuren dat betalers een oranje of grijze melding krijgen als ze naar jou willen overschrijven, bijvoorbeeld als je net een nieuwe rekening hebt geopend of als de naam van je factuur afwijkt van de gegevens zoals die bij ons gekend zijn. Om onnodige vragen te voorkomen, is het handig als de naam op je facturen overeenstemt met de naam die bij ons gekend is.

We bekijken momenteel hoe we dat verder uitwerken.