Beperkte gepersonaliseerde commerciële berichten, op basis van legitiem belang
Als je geen sterk gepersonaliseerd aanbod wenst, dan kies je niet voor het contract ‘op jouw maat’. Maar dan nog kun je nog aanbiedingen of reclame ontvangen van KBC (bv. op de overzichtspagina van KBC Mobile of via e-mail, pushberichten, sms). Op grond van gerechtvaardigde belang stuurt KBC aanbiedingen op basis van een beperkt aantal gegevens (zoals wie je bent en waar je woont, wanneer je geboren bent, je burgerlijke stand, je contactgegevens, je gezinsrelaties, je applicatie- en productbezit of desinteresse in bepaalde producten).
KBC berekent de commerciële korting voor alle cliënten, ongeacht hun specifieke aanvraag. Daartoe analyseert KBC het gedrag en enkele relevante kenmerken van de klant op basis van klantprofielen..
Deze minder gepersonaliseerde commerciële berichten kunnen gaan over:
- Financiële producten en diensten van KBC Bank of KBC Verzekeringen
- Niet-financiële producten en diensten van KBC en van zorgvuldig geselecteerde partners in bijvoorbeeld de Extra diensten in KBC Mobile, zoals de verkoop van tickets. Meer informatie over de partners vind je op www.kbc.be/partners. Mits je je aparte toestemming geeft voor de elektronische kanalen (e-mail, pushberichten en sms/Whatsapp), kan KBC jou via die wegen reclame sturen over alle producten. Ontbreekt de toestemming, dan beperken we ons tot reclame over soortgelijke producten als die die je al bezit. Je kunt je toestemmingen beheren via KBC Mobile, KBC Live of je KBC-kantoor.
Om reclameboodschappen naar het bedrijf te sturen, verwerkt KBC ook de gegevens van de vertegenwoordigers. Vertegenwoordigers kunnen bezwaar maken tegen deze verwerking.
Om je de gepaste boodschap via het gepaste kanaal te kunnen sturen, kan KBC ook een beroep doen op andere dienstverleners. KBC kan daarvoor samenwerken met communicatie- en marketingbureaus en gelijkaardige bedrijven zoals social media spelers (bv. Google, Facebook, Instagram, Whatsapp). Soms maakt KBC daarbij enkel gebruik van gegevens die het zelf over je heeft of van je persoonlijke profielinformatie bij hen aanwezig. In andere gevallen combineert KBC die gegevens. Afhankelijk van het soort samenwerking kunnen zij een verwerker of een verwerkingsverantwoordelijke zijn (zie 'Gespecialiseerde verwerkers en gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken buiten de KBC Groep' en 'Andere verwerkers').
KBC Bank, CBC Banque en KBC Verzekeringen verwerken persoonsgegevens voor direct marketing als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken. Zo kunnen we je informeren over het volledige gamma van producten, diensten, merken, die KBC aanbiedt via haar fysieke kanalen en digitale apps, en deze promoten. Voor de uitoefening van je rechten, zoals beschreven in de algemene privacyverklaring, kun je zowel bij KBC Bank, CBC Banque als KBC Verzekeringen terecht.
Je kan hier een pdf-versie van de KBC privacyverklaring vinden.