c warning
Er liep iets mis. De pagina is tijdelijk onbeschikbaar.

Elektrisch rijden in de praktijk: wat moet je weten?

Elektrisch rijden zit in de lift. Maar hoe werkt dat nu in het dagelijks leven? Wat verandert er aan je rijstijl, je rijbereik en het onderhoud van je wagen? Jan Peeters, productmanager bij KBC Autolease, legt uit wat je mag verwachten als je overschakelt naar een EV.

Rijbereik: hoeveel kilometer heb je écht nodig?

Wie elektrisch rijdt, denkt niet langer in tankbeurten maar in laadmomenten. Dat vraagt een andere mindset. “Sommige mensen rijden tot het lampje brandt, maar dat doe je beter niet bij een elektrische wagen,” zegt Jan Peeters. “Laden duurt langer dan tanken, dus het is belangrijk om je laadmomenten slim in te plannen. Je weet maar nooit wanneer je eens dringend weg moet, maar eerst nog moet laden.”

De meeste elektrische auto’s halen tegenwoordig 300 tot 600 kilometer op een volle batterij. Sommige modellen zelfs meer. Vaak volstaat het om één keer per week te laden. Jan: “Als je je afvraagt welke elektrische auto je moet kopen, bekijk je je maximale dagafstand en vermenigvuldig je die met anderhalf. Rijd je bijvoorbeeld 150 km op een drukke dag, dan kies je best voor een wagen met minstens 225 km reëel rijbereik.”
 

Tip: onze Wegwijzer elektrisch rijden helpt je inschatten welke wagen het best bij jouw rijprofiel past

Zuinig rijden: denk aan gewicht, stroomlijn en snelheid

Elektrische wagens zijn zwaarder dan klassieke modellen, vooral door de batterij. “Als je dan nog een caravan trekt of een dakkoffer monteert, stijgt je verbruik al snel met 30%,” legt Jan uit. Ook je snelheid maakt verschil: tot 110 km/u blijft je verbruik redelijk constant, daarboven stijgt het snel.

Het gemiddelde verbruik van Jans wagen (een middenklasse berline) ligt rond 17 kWh per 100 km. Jan: “Op vakantie zit ik met een volle wagen en met fietsen op het rek al snel aan 25 kWh/100 km, maar dankzij snellaadpalen onderweg is dat perfect doenbaar.”

Ontdek hier hoe het met het laadpalennetwerk in Vlaanderen gesteld is.
 

Rijcomfort: rustiger én eenvoudiger rijden

Elektrisch rijden betekent comfortabel rijden. “Je hebt geen manuele versnellingsbak meer, dus je hebt het rijcomfort van automatisch rijden. Veel modellen hebben bovendien een ‘one pedal drive’-stand. Met one pedal drive versnel je en rem je met één pedaal. Je moet je rempedaal dus amper gebruiken. Ideaal in de file”, zegt Jan.
Verder is de acceleratie van elektrische wagens natuurlijk een gekende troef. “Ook tijdens het inhalen op hoge snelheid voel je de kracht van de motor – die dan ook nog eens stil optrekt. Dat maakt de rijervaring heel ontspannen.”

Onderhoud: minder vaak, minder zorgen

Een elektrische wagen heeft minder bewegende onderdelen. Dat vertaalt zich in minder onderhoud. “Ik rijd nu drie jaar elektrisch en pas na twee jaar moest ik voor het eerst op onderhoud,” zegt Peeters. “Dat scheelt.”

Banden kunnen iets sneller slijten door het hogere gewicht van de elektrische wagen, maar dat is volgens Jan ook afhankelijk van je rijstijl. De onderhoudskost van een elektrische wagen is lager dan die van een benzine- of dieselwagen. Ook de verbruikskost is lager op voorwaarde dat je je elektrische wagen thuis oplaadt. De aankoopprijs daarentegen ligt wel een stuk hoger. “Maar er komen steeds meer betaalbare elektrische wagens op de markt”, zegt Jan. “Ook voor particulieren wordt elektrisch rijden dus steeds toegankelijker.”
 

Zo simpel als je smartphone laden

Elektrisch rijden vraagt om een kleine aanpassing in je mindset, maar biedt veel comfort en controle. “In het begin is er wat laadstress over de oplaadtijd van je elektrische auto, maar dat verdwijnt snel,” zegt Peeters.
 

Goed gezien met KBC

Wonen, werken, leven: het brengt allemaal uitdagingen met zich mee. Bij KBC houden we je graag op de hoogte van wat er leeft op het vlak van huisvesting, energie, duurzaamheid en mobiliteit. Simuleer hier je lening voor een elektrische wagen, bekijk onze videoreeks over alle aspecten van elektrisch rijden of check onze tips om je rijbereik te vergroten.