Er liep iets mis. De pagina is tijdelijk onbeschikbaar.

Je autobanden wisselen: de do’s en don’ts

België grenst voorlopig nog altijd niet aan Siberië en toegegeven: dichtgesneeuwde dorpen en wegen komen bij ons zelden voor. Toch zijn ook bij ons de omstandigheden op de weg niet altijd optimaal voor auto’s met zomerbanden, waardoor de juiste bandenkeuze cruciaal is voor je veiligheid. In dit artikel ontrafelen we het verschil tussen zomer-, winter- en vierseizoensbanden, leggen we uit wanneer je moet wisselen, en wat de impact is op je veiligheid, portemonnee en aansprakelijkheid.

Zomerbanden, winterbanden, vierseizoensbanden: wat is het verschil?

Zomerbanden zijn ontworpen voor temperaturen boven de 7 °C. Het rubber is harder, waardoor je banden meer stabiliteit en grip hebben op droge en natte wegen. Maar zodra het kouder wordt, verliezen ze die eigenschappen: het rubber wordt stug, de remafstand langer.

Winterbanden zijn dan weer geoptimaliseerd voor koude omstandigheden. Door een speciale rubbersamenstelling op basis van silica, blijven ze soepel bij lage temperaturen. Hun profiel is dieper en grover, daardoor hebben ze meer grip op gladde, natte of besneeuwde wegen. Je herkent ze aan het symbool van sneeuwvlokjes in een berg met drie toppen, ofwel het 3 peak mountain snowflake (3PMSF). 

Vierseizoensbanden, of all-seasonsbanden, zijn een compromis waarmee je het hele jaar door kunt rijden. Mede door hun groeiende populariteit, investeren producenten steeds meer in de betrouwbaarheid van die banden. Ze presteren beter dan zomerbanden in de winter en omgekeerd, maar kunnen zich nog niet volledig meten met hun seizoensspecifieke broertjes. Rijd je vaak in extreme weersomstandigheden, dan blijft een bandenwissel twee keer per jaar de veiligste keuze. 

Veiligheid eerst

De testresultaten van TestAankoop liegen er niet om: bij temperaturen onder de 7 °C presteren winterbanden significant beter dan zomerbanden. Op besneeuwde wegen kan de remafstand met zomerbanden dubbel zo lang zijn. Ook vierseizoensbanden hinken qua remafstand bij deze temperaturen nog wat achterop. De kans op een ongeval ligt in de winter tot zes keer hoger dan in de zomer.

Met winterbanden rijden in de zomer is ook af te raden: je banden slijten sneller, doen het minder goed bij warmte en stuwen je brandstofverbruik de hoogte in.

Juridische en financiële risico’s in het buitenland

In bepaalde Europese landen, zoals Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Noorwegen, Oostenrijk, Zweden en Zwitserland ben je verplicht om met banden te rijden aangepast aan de weersomstandigheden. Als je op autovakantie vertrekt naar één van deze landen houd je dus  maar beter rekening met de lokale wetgeving. Rijd je toch met zomerbanden en raak je betrokken bij een ongeval, dan kun je niet alleen een boete krijgen, maar ook (deels) aansprakelijk worden gesteld voor de schade.

Waarmee rekening houden bij de wissel?

Winterbanden opleggen doe je best wanneer de temperatuur onder de 7 °C zakt. Voor vele bestuurders staat het omschakelen naar winteruur gelijk met een reminder om een afspraak te maken bij een bandencentrale. Opnieuw wisselen naar zomerbanden gebeurt best in het voorjaar, zodra de temperatuur geregeld boven de 10 °C stijgt. Stel een afspraak niet te lang uit, want de wachttijden kunnen oplopen.

De gemiddelde prijs voor winterbanden varieert volgens Testaankoop van 50 tot 165 euro per band, exclusief montage. Voor zomerbanden gaat de prijs van zo’n 37 euro tot 80 euro, volgens Grip500banden.be. Maar let bij de keuze van je banden niet alleen op de prijs, maar ook op prestaties. Europese labels geven een indicatie van grip op nat wegdek, geluidsniveau en brandstofefficiëntie. Premiummerken leveren vaak betere prestaties, maar ook hun submerken kunnen een veilige keuze zijn.

Wie investeert in een aparte set velgen (meestal uit staal) voor zijn winterbanden, spaart op lange termijn kosten uit. Zulke velgen zijn goedkoper, makkelijker schoon te houden, beter bestand tegen strooizout én ze maken de wissel goedkoper en sneller.

Rijd je elektrisch? Lees dan zeker ook Elektrisch rijden in de praktijk: wat moet je weten?

Veiligheid is geen kwestie van seizoen

Of je nu dagelijks de baan op gaat, of af en toe een skivakantie meepikt: met de juiste banden investeer je in je veiligheid. Voor wie weinig of vooral in een stedelijke omgeving rijdt, kunnen vierseizoensbanden volstaan. Wie intensief rijdt of geregeld winterse omstandigheden trotseert, is beter af met een aparte set winterbanden. 

En bedenk: als je voor beide sets kiest, een zomer- en een winterset, verslijt je ze nooit tegelijkertijd. De meerprijs blijft dus beperkt tot een tweede set velgen.