
Minder files, meer vrijheid: waarom de Week van de Mobiliteit ertoe doet
Voor de 24ste keer al – van een Europese mobiliteitstraditie gesproken – vindt de Week van de Mobiliteit plaats, dit jaar van dinsdag 16 t.e.m. maandag 22 september . De centrale vraag is even eenvoudig als urgent: hoe geraken we van A naar B op een duurzamere manier?
Tienduizenden Vlamingen geven elk jaar het goede voorbeeld. Ze laten hun wagen staan en kiezen voor stappen, trappen, delen, bussen of sporen . Niet omdat het moet. Maar omdat het beter kan, voor het milieu, voor de gezondheid, voor de portemonnee én voor de gemoedsrust.
Vanwaar deze campagne?

Omdat we vastzitten. Letterlijk én figuurlijk. Files worden langer, de impact op onze gezondheid groter, parkeerdruk hoger. En intussen blijft het aantal wagens op onze wegen stijgen. Het mobiliteitssysteem kraakt.
Daarom riep de Europese Commissie in 2002 de Week van de Mobiliteit in het leven: een campagne die gedragsverandering wilt stimuleren, zonder de vinger te heffen. In Vlaanderen neemt het Netwerk Duurzame Mobiliteit het voortouw, in samenwerking met steden, gemeenten en tientallen middenveldorganisaties.
Voelbare winst
Naast voeding en de energie die een huis opslorpt, is mobiliteit bij gezinnen de grootste CO2-verwekker. Door je auto vaker aan de kant te laten staan en bewust te kiezen voor het openbaar vervoer of de fiets, verklein je je voetafdruk. Pluim voor de Week van de Mobiliteit, want initiatieven als dit vergroten de bewustwording, zetten vervoersalternatieven in de kijker en dragen bij aan een positieve impact op ons leven.
En die impact is allesbehalve symbolisch. Een uitgelezen voorbeeld daarvan is de actie 30 Dagen Minder Wagen: in 2023 namen 6.500 Vlamingen deel. Samen vermeden ze 137 ton CO₂-uitstoot – het equivalent van wat 64 auto’s in een jaar uitstoten.
Maar er gebeurde méér dan cijfers kunnen vatten. Minder auto leidde tot meer levenskwaliteit.
- 72% voelde zich fitter na een maand
- 61% ervaarde minder stress
- 1 op 4 gebruikte vaker het openbaar vervoer
- 1 op 3 bleef ook na afloop bewuster kiezen
Ook bedrijven bewegen mee
Gedragsverandering stopt niet aan de bedrijfspoort. Integendeel. Steeds meer werkgevers grijpen de Week van de Mobiliteit aan om hun mobiliteitsbeleid te herdenken. Ze organiseren challenges, belonen duurzame verplaatsingen, testen speedpedelecs of reserveren parkeerplaatsen voor carpoolers.
Zo groeit een tijdelijke campagne uit tot structurele verandering.
KBC ondersteunt die omslag met concrete oplossingen: fietsleasing, mobiliteitsbudgetten, en tools die HR en finance helpen om woon-werkverkeer inzichtelijk én werkbaar te maken. Geen loze beloftes, maar tastbare impact.
Hoe kun jij meedoen?
Heel eenvoudig:
- Surf naar weekvandemobiliteit.be
- Kies een actie bij jou in de buurt
- Of zet zélf iets op poten: een fietsontbijt, een wandelwedstrijd of carpooldag
Werk je voor een organisatie? Dan is dit hét moment om:
- een mobiliteitsbevraging te lanceren
- alternatieven te testen (deelsteps, elektrische fietsen, pendelbussen…)
- advies in te winnen over mobiliteitsbudgetten, fietsvergoedingen of duurzame verplaatsingsstrategieën
De toekomst beweegt. En jij?
Goed gezien met KBC
Wonen, werken, leven: het brengt allemaal uitdagingen met zich mee. Bij KBC houden we je graag op de hoogte van wat er leeft op het vlak van huisvesting, energie, duurzaamheid en mobiliteit. Ontdek met welke tips je een lange autorit toch leuk maakt voor kinderen, hoe onze mobiliteit eruitziet in de toekomst en hoe een deelfiets je leven makkelijker maakt.