Een woning huren: wat moet je weten?

Ben je van plan om een woning of appartement te huren? Spannend, je eigen stekje! Maar wat moet je weten voor je een woning huurt? En hoe zit het met je verzekeringen? Met deze tips ben je goed voorbereid.

Vind je ideale huurwoning

Als je van plan bent een huis of een appartement te huren, dan is de eerste stap uiteraard je ideale huurwoning vinden. Op Immoscoop vind je meer mogelijkheden dan je denkt! Maak zeker ook een zoekprofiel aan om sneller een huurwoning te vinden die voldoet aan jouw criteria.

Check goed je huurcontract

Je hebt je droomwoning gevonden? Ontkurk de champagne al maar! Of check toch maar eerst goed je huurcontract voor je begint te vieren. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Controleer zeker de volgende zaken:

  • De duur: de meeste huurcontracten sluit je voor een periode van 3 jaar. Maar let op: als de duur niet letterlijk in je contract staat, dan is je contract 9 jaar geldig. De duur van je contract is ook belangrijk voor je opzegtermijn.

  • De huurprijs: hoeveel bedraagt de maandelijkse huurprijs? En hoe moet je die betalen? Het bedrag mag voor de volledige duur van het huurcontract niet meer veranderen. Maar de verhuurder mag de huurprijs wel 1 keer per jaar indexeren, telkens op de verjaardag van het huurcontract.

  • De extra kosten: moet je betalen om eventuele gemeenschappelijke delen van het gebouw te gebruiken? Zit je water en energievebruik inbegrepen in je huurcontract? 

  • De registratie van het contract: de huisbaas moet het huurcontract registreren binnen de 2 maanden na de ondertekening. Houd je exemplaar van je contract netjes bij. Zo heb je altijd iets bij de hand bij eventuele problemen.

Wist je dat Kate je ook kan helpen met je huurwaarborg en brandverzekering?

Op zoek naar een huurwaarborg of brandverzekering? Vraag dan aan Kate: ‘Ik wil een huurwaarborg aanvragen’, of ‘Ik wil een brandverzekering aanvragen’. Je vindt Kate, je digitale assistent, rechtsboven in KBC Mobile.

Stel je vraag

Zet je huurwaarborg op een geblokkeerde rekening

Wil je een huis of appartement huren? Dan moet je in de meeste gevallen een huurwaarborg betalen na het ondertekenen van het huurcontract. Het beschermt de verhuurder wanneer de huurder zijn verplichtingen niet nakomt en schade veroorzaakt. De huurwaarborg kan tussen 1 en 3 maanden huur zijn, en dat bedrag komt bovenop je eerste maand huurgeld.

Betaal de huurwaarborg nooit cash of via overschrijving op de rekening van de verhuurder. Het is wettelijk bepaald dat de huurwaarborg op een geblokkeerde rekening moet geplaatst worden.

Bij KBC kun je in enkele minuten online een huurwaarborg openen. Dat is gratis en je hoeft zelfs geen KBC-klant te zijn.

Goed om te weten: heb je het moeilijk om je huurwaarborg voor te schieten? Dan kun je een renteloze huurwaarborglening aanvragen bij het woningsfonds van het gewest waar je huurwoning ligt.

Ontdek de huurwaarborg

Neem zoveel mogelijk op in de plaatsbeschrijving

Als je begint te huren, moet er verplicht een plaatsbeschrijving opgemaakt worden. Dat is een document dat in detail de toestand van de woning beschrijft op het moment dat je er intrekt, vaak met foto's ter verduidelijking. Het is belangrijk om alle gebreken mee op te nemen. Zo is het duidelijk wat er wel of niet beschadigd was bij de start.

Soms moet je betalen voor de plaatsbeschrijving, bijvoorbeeld als een specialist ze opstelt. De kosten kunnen in dat geval makkelijk oplopen tot 300 à 450 euro, te verdelen tussen de huurder en verhuurder. De eigenaar kan zo'n plaatsbeschrijving ook samen met jou opmaken. In dat geval is ze gratis.

Respecteer de opzegtermijn

De opzegtermijn van je contract hangt af van de duurtijd van je contract. Heb je een contract van korte duur (3 jaar of minder)? Dan moet je een opzegtermijn van 3 maanden respecteren. Je betaalt ook een opzegvergoeding. Hoeveel die precies bedraagt, hangt af van je soort contract.

Heb je een standaard huurovereenkomst van 9 jaar? Dan heb je een 3-6-9-contract.

Dat betekent niet per se dat je contract 9 jaar loopt. Zeg je je contract bijvoorbeeld op na 1 maand? Dan moet je een vergoeding betalen gelijk aan 3 maanden huur.

In het tweede jaar betaal je een vergoeding van 2 maanden huur en in het derde jaar betaal je 1 maand huur. Na 3 jaar vervalt de opzegvergoeding, maar blijft de opzegtermijn van 3 maanden wel gelden.

Tip: zeg je huur altijd op met een aangetekend schrijven. De opzegtermijn begint te lopen vanaf de eerste dag volgend op de maand waarin je de brief hebt verzonden. Voorbeeld: stuur je de brief op 16 mei? Dan begint de opzegtermijn op 1 juni.

Nuttige links

Goed om te weten

De KBC-Huurwaarborgspaarrekening is een gereglementeerde spaarrekening van KBC Bank NV België, voorbehouden voor een huurwaarborg.

Het Belgisch recht is van toepassing. Lees zeker de informatie die je vindt op kbc.be/huurwaarborgspaarrekening voor je de rekening opent.

Daar vind je ook een document met essentiële spaardersinformatie. Je vindt die informatie ook in je KBC-kantoor.

Bij klachten kun je contact opnemen met klachten@kbc.be, tel. 016 43 25 94, en/of met ombudsman@ombudsfin.be.

Kenmerken van de KBC-Huurwaarborgspaarrekening

  • Rentevergoeding

    • Huidig tarief: 0,45% basisrente en 0,45% getrouwheidspremie. 

Dit zijn bruto-tarieven uitgedrukt op jaarbasis, ze kunnen op elk moment worden aangepast. De actuele percentages vind je altijd hier en in je KBC-kantoor. Als de rente wijzigt, informeren we de rekeninghouder via de post of digitale kanalen.

Spaartegoeden brengen basisrente op vanaf de eerste kalenderdag volgend op de verrichtingsdatum. Ze brengen geen rente meer op vanaf de kalenderdag van de opvraging. De getrouwheidspremie wordt toegekend op bedragen die gedurende 12 opeenvolgende, volledige maanden op de spaarrekening blijven staan.
 

  • Fiscaal voordelig
    Voor natuurlijke personen is de eerste schijf van 1.020 euro rente per jaar (inkomsten 2024) vrijgesteld van roerende voorheffing, die momenteel 15% bedraagt.
  • Gratis spaarrekening
    Geen kosten om je spaarrekening te openen en te beheren.
  • Product van onbepaalde duur
    De KBC-Huurwaarborgspaarrekening is een product van onbepaalde duur. De huurwaarborgovereenkomst, die is verbonden aan deze rekening, loopt tot de huurwaarborgspaarrekening wordt afgesloten.
  • Risico's

    • Risico op faillissement: het geheel van de deposito’s die je bij KBC Bank aanhoudt wordt ten belope van maximaal 100.000 euro per persoon, onder bepaalde voorwaarden gewaarborgd. In geval van insolventie van KBC (vb. faillissement) loop je het risico het bedrag van jouw deposito’s boven 100.000 euro te verliezen of kan dat bedrag verminderd of omgezet worden in aandelen. Je kunt de brochure “Bescherming deposito’s en financiële instrumenten in België” kosteloos bij je KBC-bankkantoor verkrijgen of raadplegen op www.kbc.be/depositobescherming.

    • Inflatierisico: deze spaarrekening heeft ook een inflatierisico, omdat aanhoudende prijsstijgingen kunnen leiden tot een waardeverlies van het gestorte bedrag.

Meer info over de KBC-Huurwaarborgspaarrekening

Lees deze documenten voordat je een huurwaarborgspaarrekening opent.

Bij klachten kun je contact opnemen met klachten@kbc.be, tel. 016 43 25 94, en/of met ombudsman@ombudsfin.be

Wat moet je weten over de KBC-Woningpolis voor de huurder?

De KBC-Woningpolis voor de huurder kan een of meer van de volgende verzekeringen bevatten: verzekering huurder, verzekering inhoud woning, verzekering inhoud woning tegen diefstal, verzekering bodemsanering (zaakschadeverzekeringen), verzekering rechtsbijstand huurder (rechtsbijstandverzekering). Deze verzekeringen zijn bestemd voor huurders van een particuliere woning. In de woning wordt geen commerciële activiteit of een vrij beroep uitgeoefend.

  • Op dit product is het Belgisch recht van toepassing
  • De verzekeringen in deze polis gelden voor 1 jaar. Ze worden stilzwijgend verlengd tenzij ze worden opgezegd uiterlijk 3 maanden voor de hoofdvervaldag
  • Je tussenpersoon is het eerste aanspreekpunt voor je klachten. Als je niet tot overeenstemming komt, kun je terecht bij het KBC-Klachtenmanagement, Brusselsesteenweg 100, 3000 Leuven, klachten@kbc.be, tel. 016 43 25 94. Kom je niet tot een passende oplossing? Dan kun je je richten tot de Ombudsman van de Verzekeringen, die optreedt voor de hele sector, de Meeûssquare 35, 1000 Brussel, info@ombudsman-insurance.be, www.ombudsman-insurance.be. Je behoudt altijd het recht om een gerechtelijke procedure in te leiden

Voor een offerte van de KBC-Woningpolis voor de huurder kun je terecht op onze website of bij je expert Verzekeringen.
De KBC-Woningpolis voor de huurder is een product van KBC Verzekeringen NV, Professor Roger Van Overstraetenplein 2, 3000 Leuven, België.
BTW BE 0403.552.563, RPR Leuven, IBAN BE43 7300 0420 0601, BIC KREDBEBB.
Onderneming toegelaten voor alle takken onder code 0014 (KB 4 juli 1979, BS 14 juli 1979) door de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel, België.
Een onderneming van de KBC-groep.

Wat is verzekerd?

  • Schade door brand of ontploffing
  • Waterschade
  • Schade door storm, hagel of blikseminslag. Bijvoorbeeld als een blikseminslag je elektrische toestellen vernielt, of als een storm of rukwind je tuinstel beschadigt.
  • Natuurrampen zoals overstromingen of aardbevingen
  • Schade door aanrijding
  • Vandalisme of (poging tot) diefstal in je woning of zelfs van inhoud buiten je woning, zoals je elektrische fiets die je op je oprit parkeert.
  • Je huisdieren zijn overal verzekerd.
  • Schade aan vaste uitrustingen of verbeteringen die je als huurder op eigen kosten aangebracht hebt. Bijvoorbeeld als je tuinhuis schade oploopt tijdens een storm.

Wat is niet verzekerd?

  • Typische huurschade, bijvoorbeeld door pluggen in de muur of kalkaanslag op het sanitair
  • Schade veroorzaakt door huisdieren
  • Typische huurschade, bijvoorbeeld door pluggen in de muur of kalkaanslag op het sanitair
  • Schade veroorzaakt door huisdieren
  • Verlies of opzettelijke schade
  • Schade veroorzaakt door
    • Instabiliteit van de ondergrond aan constructies die minder dan 2 jaar oud zijn, of aan terrassen en opritten
    • Grondwater of neerslag die binnengedrongen is doordat je kelders of buitenmuren niet waterbestendig zijn
    • Werken
    • Herstelling van een constructiefout
    • Diefstal van of uit een voertuig dat zich elders bevindt dan op het adres dat verzekerd is

Let wel: onze 'alle risico bescherming' van de inhoud geldt niet voor unieke goederen zoals antiek en kunst. Daarvoor bestaat er een specifieke verzekering 'waardevolle voorwerpen'. Vraag hierover meer uitleg aan je expert Verzekeren.

Noot: deze lijst is niet volledig. Voor de volledige lijst van wat wel/niet verzekerd is verwijzen we door naar onze productfiches onderaan.

Lees zeker dit informatiedocument voor je de verzekering sluit