CNG-, hybride of elektrische auto? Of plug-in hybride?

Kijk, vergelijk en beslis

CNG-, hybride of elektrische auto? Of plug-in hybride?

Kijk, vergelijk en beslis

Denk je eraan om een milieuvriendelijke wagen te kopen? Top! Maar welk type? Elektrisch, CNG, hybride of plug-in hybride? We vergelijken de voor- en nadelen en vertellen je alles over subsidies en belastingen. Wik, weeg en beslis.

Elektrische auto: voor stad en korte afstanden

Voordelen

Met een elektrische auto stoot je geen CO2 uit, rij je stil, verbruik je bijna niets en moet je minder onderhoudskosten betalen. Je betaalt geen verkeersbelastingen en krijgt een mooie subsidie.

Wil je zo goed als 100% milieuvriendelijk rijden? Dan kom je automatisch bij de elektrische auto terecht. Hij stoot geen CO2 uit, rijdt stil, verbruikt minder en is goedkoper in onderhoud omdat de onderhoudskost van de motor wegvalt. Omdat je geen versnellingsbak hebt, gebruik je meteen van bij het vertrek het volledige vermogen van je motor en versnel je vlotjes.

Je batterij opladen kost minder dan voltanken met diesel of benzine.  In Vlaanderen betaal je voor je elektrische auto geen verkeersbelastingen en krijg je na je aankoop een mooie subsidie. In Brussel en Wallonië betaal je voor je belastingen het minimumtarief. Heb je zonnepanelen op je dak en wek je zelf elektriciteit op? Dan rijd je bijna volledig gratis. Houd je rekening met de kostprijs van je wagen en de oplaadkost? Dan ligt de kilometerkost wel hoger dan bij wagens met brandstofmotor.  

Met de meeste modellen leg je tussen 150 en 200 km elektrisch af zonder thuis of aan een laadpaal elektriciteit bij te tanken. Ben je bereid om naar een hogere prijsklasse te gaan? Dan vind je wagens die een actieradius van 300 tot 500 km hebben.

Nadelen

Een elektrische auto is nog altijd een heel pak duurder dan andere modellen in zijn klasse. Dat komt door de kost van de batterij. Je maximumsnelheid ligt lager dan die van wagens op brandstof. En hoe sneller je rijdt, hoe meer je van de batterij vraagt en hoe  minder ver je geraakt.

In België zijn er nog altijd veel te weinig laadpunten, al is de overheid het netwerk volop aan het uitbouwen. Doe je regelmatig lange afstanden? Dan moet je op voorhand weten waar je kunt stoppen om je wagen op te laden. Vind de elektrische laadpunten in je buurt of op je route.

Oplaadsnelheid

Hoe snel laad je je elektrische auto op? Dat hangt af van het vermogen dat je gebruikt. Bij je thuis kan dat tot 10 uur duren. Aan een snellaadpaal tank je in maximaal een halfuur 80% van je batterij vol.

Een volledige laadbeurt bij je thuis duurt al snel 3 tot 5 uur voor kleine modellen en 7 tot 10 uur voor grotere wagens. De snelheid waarmee je onderweg je batterij oplaadt, hangt af van het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen, hoe korter de laadbeurt.

  • Aan een laadpaal tot 11 kW laad je op normale snelheid op. Je laadbeurt duurt minstens 2 uur.
  • Aan een laadpunt tot 22kW laad je versneld op. Je laadbeurt duurt minimaal 1 uur.
  • Aan een snellaadpunt van 50 kW tank je in 15 tot 30 minuten tot 80% van je batterij vol.

Let wel: je mag niet zomaar elke elektrische auto aan een snellaadpaal hangen. Vraag je verkoper of de batterij in je wagen daar wel geschikt voor is. 

Batterij huren

Bij sommige elektrische auto’s koop je de wagen zonder batterij. Die lease of huur je. De huurprijs kan vast zijn, of berekend worden op basis van de looptijd van je huurcontract en het aantal kilometer dat je per jaar rijdt. Elektrische batterijen kosten verschillende duizenden euro’s en gaan nog altijd geen leven lang mee. Het voordeel van huren? Je moet je batterij nooit vervangen of omwille van de kost een nieuwe wagen overwegen.

Plug-in hybride: compromis tussen groen en afstand

Voordelen

Een plug-in hybride gebruikt een diesel- of benzinemotor en een elektrische motor. Je kunt de batterij bij je thuis of op je werk via een gewoon stopcontact opladen. Rij je vaak in de stad of doe je vooral korte afstanden? Dan is een plug-in hybride zeker het overwegen waard. Op korte afstanden en in de bebouwde kom verbruik je weinig tot niets. Dankzij de combinatie brandstof- en elektromotor kom je even ver als met een benzine- of dieselwagen. De Vlaamse overheid moedigt de aankoop van plug-in hybrides tijdelijk aan: tot eind 2020 betaal je geen BIV of verkeersbelasting.

Nadelen

Ook een plug-in hybride blijft duur in aankoop. De grotere batterij neemt flink wat plaats in en maakt je wagen zwaarder. De afstand die je volledig elektrisch kunt rijden, is nog altijd vrij beperkt: tussen de 20 en de 50 km. Ook de elektrische maximumsnelheid ligt laag: meestal is dat hooguit 50 km/uur. En natuurlijk is hij minder goed voor het milieu.

Elektrische auto met range extender: voor langere afstanden

Voordelen

Een elektrische auto met range extender heeft een kleine brandstofmotor aan boord. Hij laadt je batterij op wanneer die niet genoeg stroom meer heeft.

Heb je je oog laten vallen op een elektrische auto met een range extender? Met een range extender aan boord rij je meer kilometers elektrisch dan met een zuiver elektrische auto. Het is eigenlijk een kleine brandstofmotor die de batterij oplaadt wanneer je niet genoeg stroom meer hebt. Je elektrische motor blijft je wagen aandrijven. Handig als je langere afstanden doet en toch elektrisch wilt rijden. Je moet af en toe diesel of benzine tanken om je range extender aan de praat te houden.

Nadelen

Een elektrische auto met range extender is door de extra brandstofmotor minder milieuvriendelijk dan zijn elektrische broer. Je sleurt ook extra kilo’s mee. Dat vreet aan je autonomie en maakt je wagen minder dynamisch. Een elektrische auto met range extender is eigenlijk een plug-in hybride. Je betaalt dezelfde BIV en verkeersbelasting.

Hybride auto: voor kilometervreters die in een stad wonen of werken

Voordelen

Een volledig hybride auto of full hybrid combineert een diesel- of benzinemotor met een kleine elektrische motor en kleine batterij. De 2 motoren drijven je wagen samen aan. Je elektrische motor helpt je verbruik te beperken wanneer je vertrekt of versnelt. De verbrandingsmotor laadt je elektrische batterij op. Aan lage snelheid rij je volledig elektrisch, aan hogere snelheid op brandstof. Let wel: puur elektrisch rij je meestal hooguit 5 kilometer. Dankzij de elektrische motor verbruikt je wagen minder en stoot hij ook minder CO2 uit. Je betaalt minder onderhoudskosten omdat je je verbrandingsmotor minder gebruikt. De elektrische motor heeft geen onderhoud nodig.

Nadelen

Met een hybride auto rij je aan lage snelheid volledig elektrisch, aan hogere snelheid op brandstof. Puur elektrisch is de afstand beperkt tot hooguit 5 kilometer.

Het grote nadeel van een hybride auto is de prijs. Je haalt de opleg er pas uit wanneer je veel in het stadsverkeer zit of filerijdt én wanneer je meer dan 35.000 km per jaar aflegt. Want de meerkosten moet je recupereren via het lagere verbruik. Omdat een hybride auto nog altijd bijna volledig op klassieke brandstof rijdt, is hij het minst milieuvriendelijk van alle soorten groene wagens. Je betaalt ook de gewone BIV en verkeersbelasting.

En denk eraan: je hebt een verbrandingsmotor, een elektrische motor én een batterij aan boord. Daardoor weegt je auto zwaarder en heb je vaak ook minder kofferruimte. Rij je soms met een caravan of een aanhangwagen? Dan is een hybride auto geen goed idee. De elektrische motor heeft niet genoeg kracht om een zwaar gewicht te trekken.

CNG-auto: voor milieuvriendelijke afstandsrijders

CNG is samengeperst aardgas. Daarin verschilt het van LPG, dat ontstaat na de productie van diesel en benzine.

Voordelen

Een CNG-auto stoot 90% minder fijne deeltjes en 30% minder CO2 uit dan een diesel- of benzinewagen. Aardgas is ook 20 tot 30% goedkoper dan diesel en tot 40% goedkoper dan benzine.

Je tankt even snel als bij benzine of diesel. Veel sneller dus dan elektrische auto’s. De CNG-tank zit in de vloer van je wagen, waardoor je geen kofferruimte verliest.

Verschillende merken combineren CNG met benzine. Zo kun je blijven rijden wanneer je CNG-tank leeg is. Wil je nog milieuvriendelijker rijden, dan kun je je tank vullen met biogas. En net zoals bij plug-in hybrides betaal je in Vlaanderen tot eind 2020 geen BIV of verkeersbelasting.

Nadelen

Met een CNG-auto rij je aan lage snelheid volledig elektrisch, aan hogere snelheid op brandstof. Puur elektrisch is de afstand beperkt tot hooguit 5 kilometer.

Een CNG-auto is duurder in aankoop dan een benzinewagen, en vaak goedkoper dan zijn diesel- en elektrische broers. De CNG-tank is zwaar en tamelijk groot. Dat beïnvloedt je rijbereik. Op dit moment zijn er in België ook nog niet veel tankstations waar je aardgas kunt tanken: ongeveer 100. Vind een CNG-tankstation in je buurt.

Je kunt je diesel- of benzinewagen laten ombouwen naar een CNG-auto. Daar hangt wel een prijskaartje van 2.000 tot 4.000 euro of meer aan. Alleen een erkende installateur mag zo’n ombouw uitvoeren. In heel België zijn er een 15-tal. Bekijk de lijst

Hoe ver rij je gemiddeld puur op elektriciteit of aardgas?

 

Tot 5 km

Tot 50 km

Tot 300 km

Tot 500 km

Hybride      
Plug-in hybride

   
Elektrisch


 
Range extender



CNG

Je rijgewoontes bepalen je voordeel

Is een milieuvriendelijke wagen voordeliger dan een diesel- of benzinewagen? Of niet? Dat hangt volledig van je rijgewoontes af. Hoeveel kilometer leg je elk jaar af? Hoe lang ga je met je wagen rijden? Rij je zuinig of sportief? Op de website milieuvriendelijkevoertuigen.be van de Vlaamse overheid vergelijk je de elektrische auto, plug-in hybride, hybride auto of CNG-auto die je op het oog hebt met evenwaardige brandstofmodellen. Je ziet meteen hoeveel het basismodel je kost. Je komt tot in detail te weten hoeveel je met je groene wagen bespaart. Of hoeveel je moet opleggen. Maak de berekening.

Subsidie voor je elektrische auto

Sinds 1 januari 2016 krijg je in Vlaanderen een subsidie voor je nieuwe elektrische auto: de zero-emissiepremie. De premie van maximaal 4.000 euro hangt af van de cataloguswaarde inclusief btw, zonder opties en korting. Huur je de batterij van je wagen? Dan telt de Vlaamse overheid 36 maanden huur inclusief btw bij de cataloguswaarde op.

Op energiesparen.be vind je alle elektrische wagens waarvoor je een premie kunt aanvragen en hoeveel subsidie je voor dat model krijgt. Er hangen wel 2 voorwaarden aan de subsidie: je moet je wagen in Vlaanderen inschrijven, en je moet er minimaal 3 jaar mee rijden. Per persoon krijg je ook maar 1 premie. De maximumbedragen verminderen elk jaar tot 2019. Vanaf 2020 verdwijnt de premie. Bekijk hoe je ze moet aanvragen.

Voor CNG-auto's, hybride auto’s, plug-in hybrides en quadricycles - een elektrische motor op 4 wielen waarvoor je geen rijbewijs moet hebben - zoals de Renault Twizy en de Toyota iQ krijg je geen subsidie.

Cataloguswaarde
van je wagen

2017

2018

2019

< 31.000 euro

4.000 euro

3.000 euro

2.000 euro

31.000 - 41.000 euro

3.500 euro

2.500 euro

1.500 euro

41.000 - 61.000 euro

2.500 euro

2.000 euro

1.500 euro

> 61.000 euro

2.000 euro

1.500 euro

1.000 euro

In Brussel en Wallonië krijg je (nog) geen subsidie.

Belastingen

En hoe zit het met de belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting? Moet je die betalen of niet?

Vlaanderen

 

Belasting op inverkeerstelling

Verkeersbelasting

Elektrische auto

Nee

Nee

Plug-in hybride

Vrijgesteld tot 31-12-2020
Voorwaarden:

  • Oplaadbaar via stekker
  • CO2-uitstoot < 50 gr/km

Vrijgesteld tot 31-12-2020
Voorwaarden:

  • Oplaadbaar via stekker
  • CO2-uitstoot < 50 gr/km

Hybride auto

Op basis van brandstoftype, emissienorm en CO2-uitstoot

Op basis van fiscale pk (vermogen)

CNG-auto Vrijgesteld tot 31-12-2020 Vrijgesteld tot 31-12-2020

Brussel

 

Belasting op inverkeerstelling

Verkeersbelasting

Elektrische auto

Minimumtarief van 61,50 euro

Minimumtarief van 77,35 euro

Plug-in hybride

Op basis van fiscale pk (vermogen)

Op basis van fiscale pk (vermogen)

Hybride auto

Op basis van fiscale pk (vermogen)

Op basis van fiscale pk (vermogen)

CNG-auto Op basis van fiscale pk (vermogen) Op basis van fiscale pk (vermogen)
Op basis van fiscale pk (vermogen)
Op basis van fiscale pk (vermogen)

Wallonië

 

Belasting op inverkeerstelling

Verkeersbelasting

Elektrische auto

 Minimumtarief van 61,50 euro

Minimumtarief van 77,35 euro

Plug-in hybride 

  • Op basis van fiscale pk (vermogen)
  • Eco-malustaks voor CO2-uitstoot > 145 gr/km

Op basis van fiscale pk (vermogen)

Hybride auto

  • Op basis van fiscale pk (vermogen)
  • Eco-malustaks voor CO2-uitstoot > 145 gr/km

Op basis van fiscale pk (vermogen)

CNG-auto
  • Op basis van fiscale pk (vermogen)
  • Eco-malustaks voor CO2-uitstoot > 145 gr/km
Op basis van fiscale pk (vermogen)

Lening voor je elektrische of hybride, of CNG-auto

Elektrisch, CNG, hybride of plug-in hybride: voor een ecologische wagen moet je nog altijd meer geld neertellen dan voor een diesel- of benzinewagen. Met een KBC-Autolening:

  • leen je tot 110% van het totale aankoopbedrag, inclusief btw
  • krijg je een voordelig tarief
  • moet je je spaargeld niet aanspreken
  • kies je zelf hoeveel je per maand afbetaalt
  • betaal je elke maand hetzelfde bedrag

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Een woning kopen of huren?

Een woning kopen of huren?

Welke optie is het meest geschikt? Maak de juiste keuze dankzij dit overzicht.

Benieuwd hoeveel je maandelijks kunt lenen?

Benieuwd hoeveel je maandelijks kunt lenen?

We zetten je alvast op weg met richtlijnen en tips.

Je eerste auto kopen?

Je eerste auto kopen?

Hoe financier en verzeker je je eerste wagen? Je hebt tal van mogelijkheden en oplossingen, op jouw maat.

Nieuwe of tweedehands motor kopen?

Nieuwe of tweedehands motor kopen?

Met de KBC-Motorlening spreid je je kosten over een langere periode.