7 tips om phishing te voorkomen

Nog nooit gehoord van de term phishing? Hopelijk betekent dat dan dat je er nog niet mee te maken gehad hebt. Phishing is namelijk een vorm van oplichterij via onder andere sms of mail, waarbij malafide individuen of organisaties proberen om gevoelige gegevens van je te ontfutselen. Te allen tijde te vermijden, dus. Wij geven je alvast enkele tips om te voorkomen dat je het volgende slachtoffer wordt.

Je zou in ieder geval lang niet de eerste zijn die zich laat vangen aan phishing. In 2020 alleen al vonden er volgens Febelfin zo’n 67.000 frauduleuze transacties plaats en werd er maar liefst 34 miljoen euro gestolen. Geen uitdovend fenomeen, integendeel. Phishing is aan een steile opmars bezig, want in 2020 waren er maar liefst 5 keer meer fraudegevallen dan het jaar voordien.

Wees de fraudeurs te slim af dankzij deze tips:

1. Geef nooit je pincode door

Een bank (of eender welke instantie) zal je nóóit contacteren om je pincode of wachtwoord door te geven. Als iemand je dus ooit vraagt naar zo’n persoonlijke gegevens, mag je er zeker van zijn dat er iets fishy aan de gang is.

2. Check de identiteit van je gesprekspartner

Stel, een vriend(in) in geldnood contacteert je om wat geld te lenen. Belangrijk is om altijd na te gaan dat de persoon met wie je spreekt ook écht die persoon is. Fraudeurs durven al eens iemands identiteit te stelen. Ze zien bijvoorbeeld op Facebook dat je goed bevriend bent met een zekere Dirk en gaan zich vervolgens als hem voordoen op Whatsapp. Damn you, fake Dirk!

3. Bescherm jezelf

Dat er al eens een virus durft circuleren hoeven je niet meer te vertellen. Maar ze vertoeven ook in groten getale online en dus doe je er maar beter aan om je pc of laptop te beschermen. Programma’s die virussen en malware detecteren en opruimen helpen je al een eind vooruit, al mag je daardoor niet minder waakzaam worden.

4. Verifieer de afzender en de links

Temper je enthousiasme wanneer je een e-mail krijgt met een link of bijlage in. Om te beginnen: van wie is die mail afkomstig? Kijk na of de afzender geen vreemd adres heeft. Een e-mail van ‘info@dekbcbank.be’ stuur je bijvoorbeeld best meteen naar de dichtstbijzijnde virtuele prullenmand. De domeinnaam van KBC zal altijd eindigen op ‘kbc.be’.

Een andere tip: zweef met je muis over een link en kijk na of de link er niet verdacht uitziet. Soms zie je het meteen, soms kan het subtieler zijn. Bijvoorbeeld: een ‘0’ waar normaal een ‘o’ moet staan. Klik dus nooit op links die niet naar de officiële site van een vertrouwd bedrijf gaan.

5. Zoek de foud (sic)

Criminelen hebben heel wat ‘kwaliteiten’, correct spellen hoort daar zelden bij. Een mail of bericht vol taalfouten of in een vreemde taal moet dan ook een alarmbel doen afgaan. Ook mails die in je spam- of junkfolder zijn terechtgekomen, belanden daar meer dan eens met een reden. Wees dus extra voorzichtig als je mails in deze folders opent.

6. Schat de hoogdringendheid in

Phishingberichten bevatten vaak een dringende boodschap. Dat heeft als enige doel om je halsoverkop een verkeerde inschatting te laten maken. Probeer dus altijd te checken of het bericht wel zo dringend is als het lijkt. Enkele voorbeelden: een aanmaning om iets te betalen of een bericht over iets dat je nooit besteld hebt.

7. Wees altijd op je hoede

Moet je nu bij elke mail of sms helemaal paranoia worden na alle waarschuwingen rond phishing? Dat nu ook weer niet. Maar een beetje wantrouwig zijn kan zeker geen kwaad. Het bespaart je een hoop miserie achteraf …

Iets verdacht opgemerkt of meer weten over veilig internetbankieren? Check dan zeker dit overzicht

Onderdeel van

Gerelateerde artikels

KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies? Klik hier.