c warning
Er liep iets mis. De pagina is tijdelijk onbeschikbaar.

Buiten de KBC Groep

Voor een aantal verwerkingen, zoals het betalingsverkeer, doet KBC een beroep op gespecialiseerde derden die zowel in binnen- als buitenland actief zijn.

Het gaat onder andere om:

  • SWIFT (www.swift.com) met hoofdkwartier in België en vestigingen in vele landen, voor de wereldwijde uitwisseling van berichten;
  • Equens Worldline SE (www.equensworldline-nv.com), Mastercard (www.mastercard.com), Idemia (www.idemia.com) en in bepaalde gevallen Bancontact Payconiq Company NV (www.bancontact.com) en European Payment Initiative (www.epicompany.eu) voor betalingsverkeer en (krediet) kaarten wereldwijd;
  • (onder)bewaarnemers van financiële instrumenten wereldwijd, die onderworpen zijn aan hun lokale financiële reglementering;
  • instellingen voor verrekening en vereffening van betalingen en effectentransacties, zoals het UCV (www.cecbelgium.be) (betalingssystemen) en Euroclear;
  • (geld- en waarde-) transport-, beveiligings- en bewakingsfirma’s;
  • bemiddelaars in kredieten aan consumenten (lening op afbetaling);
  • entiteiten die KBC ondersteunen bij het naleven van zijn antiwitwasverplichtingen, bijvoorbeeld via het ontwikkelen en gebruiken van modellen die witwas opspeuren;
  • Batopin NV (www.batopin.be), een netwerk van bankneutrale geldautomaten, ook voor de actualisering van de gegevens van je elektronische identiteitskaart;
  • Appbot Pty Ltd (www.appbot.co), voor het monitoren en analyseren van feedback van gebruikers van KBC-apps.
  • Renta Solutions NV voor typische leaseplatformen bij het automatiseren van het bestellen, registreren en leveren van het voertuig (Order Register Deliver), het onderhoud, elektronische facturatie (REI rS Electronic Invoice).

KBC kan, rechtstreeks of onrechtstreeks (bijvoorbeeld via KBC Groep NV), een beroep doen op andere verwerkers, zoals onder andere:

  • consultants;
  • derde zaakaanbrengers om algemene waakzaamheidsverplichtingen opgelegd door de wet te vervullen:
    • de verplichting tot identificatie en identiteitsverificatie;
    • de verplichting tot identificatie van de kenmerken van de cliënt en van het doel en de aard van de zakelijke relatie;
    • de verplichting tot bijwerking van de informatie;
  • marktonderzoeksbureaus zoals onder andere Ipsos (www.ipsos.com), Profacts (www.profacts.be) zowel voor het uitnodigen tot, als voor het uitvoeren van enquêtes;
  • ICT- (beveiliging-) dienstverleners en artificiële intelligentiebedrijven zoals Microsoft, Cognizant, IBM, Amazon en HP, gespecialiseerde Fintech zoals Onfido voor gezichtsherkenning tijdens het klantwordingsproces;
  • marketing- en communicatiebureaus en gelijkaardige bedrijven, waarbij KBC gebruik maakt van jouw persoonlijke profielinformatie bij hen aanwezig om je in combinatie met de gegevens die KBC van jou heeft via hun kanalen de gepaste voorstellen te kunnen doen (bv. Google, Facebook, …);
  • bedrijven die KBC ondersteunen om je gebruikersgedrag op onze applicaties en onze internetsites te bepalen en analyseren (bv. Adobe, Dynatrace). In voorbereiding op de analyse van Adobe Data Analytics zal KBC een beroep doen op de diensten van Amazon Web Services – Cloud Computing Services. De overdracht en verwerking van persoonsgegevens van, naar en in Amazon Web Services verloopt geëncrypteerd;
  • bedrijven voor archivering en ontsluiting van informatie, bijvoorbeeld Doccle (Doccle archiveert informatie voor alle klanten, ook voor klanten die niet voor digitale archivering kozen. Doccle maakt gebruik van Amazon Web Services – Cloud Computing Services);
  • bedrijven gespecialiseerd in scanning van digitale documenten om zo dossiers met bijhorende info te digitaliseren;
  • bedrijven gespecialiseerd in solvabiliteitsonderzoeken;
  • bedrijven met expertise in specifieke dienstverlening waar KBC een beroep op doet wanneer het diensten aanbiedt aan zijn klanten zoals Meeco voor het aanbieden van de Digitale kluis in KBC Mobile;
  • drukkers voor het printen en de adressering van onder meer nieuwsmagazines, cheques en overschrijvingen, badges;
  • vertalers en vertaalbureaus;
  • Social Media Management-tools (CX Social);
  • beëdigde vastgoedexperten;
  • communicatie-adviesbureau Motisha BV www.motisha.com;
  • bedrijven die Platform as a Service- (Paas) en Software as a Service- (SaaS) diensten aanbieden in de cloud zoals
    • de CRM-toepassing Microsoft Dynamics, die KBC gebruikt om jouw klantbeeld te onderhouden;
    • de videochattoepassing van VEE24 die jouw digitale communicatie met KBC mogelijk maakt;
    • de opslagdiensten van Microsoft Azure of Amazon, waarop KBC eigen platformen of software kan plaatsen die jouw persoonsgegevens verwerken en opslaan;
    • veiligheidsdiensten die het internet- of mailverkeer met KBC screenen tegen cyberaanvallen of phishingmails;
    • TreasurUp met wie KBC de contactgegevens van de vertegenwoordigers van bedrijven uitwisselt om Forex- transactieanalyse mogelijk te maken;
    • Nomios Belgium NV voor de opzet van een veilige netwerkverbinding tussen KBC-entiteiten wereldwijd gebaseerd op de SD WAN technologie;
    • toepassingen om de opname van gesprekken waar nodig te faciliteren en te automatiseren, zoals bv. aangeboden door Luware;

Andere verwerkingsverantwoordelijken

KBC kan als verantwoordelijke voor de verwerking naast andere verwerkers ook een beroep doen op andere dienstverleners of derde partijen die zelf verantwoordelijke voor de verwerking zijn, zoals advocaten, notarissen of artsen.

Dit is bijvoorbeeld het geval voor KBC Securities Services, onderdeel van de KBC Groep. KBC Securities treedt op als verantwoordelijke voor de verwerking van je persoonsgegevens voor zijn diensten als makelaar of bewaarnemer van effectenrekeningen. Hiervoor werkt KBC Securities Services samen met andere derde partijen zoals vermogensbeheerders en private bankers. Zij bieden dan hun eigen diensten aan, zoals bijvoorbeeld beleggingsadvies, en treden dus ook op als verantwoordelijke voor de verwerking van je persoonsgegevens. In dit geval kan er een andere, meestal verkorte privacyverklaring gelden, aangezien de dienstverlening ook beperkter is. Wanneer je een dienstverlening afneemt van KBC waar zo een verkorte of afwijkende privacyverklaring op van toepassing is, zal deze je uiteraard steeds meegedeeld worden. Voor de dienstverlening van KBC Securities Services kun je alvast de meest recente versie terugvinden op www.kbcsecurities.com.

De inning van betalingsachterstal van bijvoorbeeld een krediet, kan KBC uitbesteden aan daarin gespecialiseerde firma’s die zelf verantwoordelijk zijn voor de verwerking. KBC verdeelt eigen producten en diensten ook in samenwerking met derden die hun klanten doorverwijzen naar KBC voor bijvoorbeeld een lening. Zij treden daarbij niet op als tussenpersoon en maken aan KBC alleen de voor het maken van een offerte of simulatie noodzakelijke persoonsgegevens over. De derden zijn daarbij verantwoordelijk voor het doorgeven van de persoonsgegevens. De derden hebben toegang tot een dashboard om de afname van de producten op te volgen.

Als bank-verzekeraar werkt KBC Bank NV samen met KBC Verzekeringen, waarbij beide optreden als verantwoordelijke voor de persoonsgegevens. Specifiek voor het domein direct marketing worden de verwerkingsverantwoordelijken hier besproken. ​

KBC kan zelf optreden als derde zaakaanbrenger voor bijvoorbeeld Payconiq, Belgian Mobile ID (itsme). KBC verwerkt dan persoonsgegevens als verantwoordelijke voor de verwerking. KBC draagt die persoonsgegevens over aan de derde partij. Evengoed kan een derde partij als derde zaakaanbrenger optreden voor KBC.

Wanneer een hypotheek vervalt en hypotheekhernieuwing zich opdringt, dan doet KBC een beroep op een notaris. KBC bezorgt de notaris het rijksregisternummer van de kredietnemer(s), een kopie van het oorspronkelijke inschrijvingsmodel, de grosse van de akte of andere nuttige informatie die de notaris toelaat om de hypothecaire inschrijving te hernieuwen.

Wanneer je als handelaar een elektronische betaalterminal wenst te installeren en je vraagt KBC daarbij op te treden als bemiddelaar, dan zal KBC je contactgegevens overmaken aan Equens Worldline SE.

Indien je online goederen en/of diensten bestelt, kun je als klant bij verschillende online handelaars terecht die de KBC-betaalknop aanbieden. Deze betaalknop maakt het mogelijk om als klant online aankopen te betalen terwijl je je authentificeert via je bekende en vertrouwde KBC e-bankingkanalen (bv. Touch, Mobile, O4B).

Verwerkers waarop KBC een beroep doet (opgelijst onder 'Gespecialiseerde verwerkers en gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken buiten deKBC Groep' en 'Andere verwerkers'), kunnen bij de gegevensverwerking van KBC-gegevens voor sommige specifieke aspecten toch optreden als verwerkingsverantwoordelijke. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Microsoft, dat persoonsgegevens ook verwerkt voor activiteiten die buiten de beperkte scope van een verwerker vallen. Dit omvat facturatie, interne verloning, interne rapportering en interne organisatie, fraudebestrijding en beveiliging van hun diensten, verbetering van de dienstverlening, financiële rapportering en naleving van de op hen toepasselijke wettelijke verplichtingen. KBC heeft met Microsoft de nodige contractuele afspraken gemaakt om naleving van de nodige waarborgen voor gegevensbescherming te garanderen.

KBC kan ook samenwerken met derden zoals Xerius Ondernemingsloket vzw. Xerius helpt je bij het opstarten van een onderneming. Xerius kan je in dat proces in contact brengen met KBC voor het openen van je businessrekening. Xerius stuurt dan identificatiegegevens door naar KBC. Xerius doet dat met jouw toestemming.

Voice Assistants

Als klant kun je je saldo en transacties opvragen via zogenaamde virtuele ‘Voice Assistants’ (Alexa, Google Assistant…). Daarvoor moet je KBC eerst toestemming geven om de nodige rekeninginformatie over te maken aan die dienst. De verdere verwerking zoals het elektronisch uitspreken van je saldo door de dienst gebeurt volledig door de derde partij die je de dienst levert. KBC draagt daar geen verantwoordelijkheid voor.

Je kan hier een pdf-versie van de KBC privacyverklaring vinden.