KBC gebruikt data om te functioneren als bedrijf
Het gebruik van persoonsgegevens is verplicht bij bankdiensten, overeenkomstig specifieke wetgeving. Dit is bijvoorbeeld het geval voor de MiFid II richtlijn en de PSD2-regelgeving. Zo kan je kiezen om je rekeningen bij andere banken ook op KBC Mobile te zien of om je KBC rekening te consulteren op de app van een andere bank. Hiervoor zal KBC gegevens moeten uitwisselen met de betrokken bank.
KBC wisselt ook persoonsgegevens van personen verbonden aan een rechtspersoon (UBO en wettelijk vertegenwoordiger) uit met en ontvangt deze gegevens van andere financiële instellingen in België via het Kube-platform. Deze uitwisseling is bedoeld om de wettelijk verplichte ‘know-your-customer'-gegevensverzameling te versnellen tijdens het onboardingproces voor nieuwe zakelijke cliënten bij een Belgische financiële instelling. Het omvat ook het delen van deze persoonlijke gegevens in het geval van een update van die gegevens tijdens de terugkerende KYC-updateprocessen. Informatie wordt alleen gedeeld met financiële instellingen die deze gegevens nodig hebben en is beperkt tot wat vereist is volgens de antiwitwaswetgeving.
KBC kan wettelijk verplicht zijn om de autoriteiten op de hoogte te brengen, bijvoorbeeld in het geval van inbreuken op persoonsgegevens, en zo uw persoonsgegevens meedelen. KBC kan ook verzoeken over informatie ontvangen van autoriteiten of overheidsinstanties (meer informatie).
KBC moet verschillende nationale en internationale wetten en regels naleven. Daarom melden we verrichtingen, transacties, orders of andere gevraagde persoonsgegevens regelmatig of op verzoek, afhankelijk van de omstandigheden, aan de bevoegde lokale en buitenlandse autoriteiten. Deze autoriteiten zijn onder meer financiële, fiscale, administratieve, strafrechtelijke of gerechtelijke instanties.
Zo is KBC bijvoorbeeld wettelijk verplicht om bepaalde informatie te delen met het Centraal Aanspreekpunt van de Nationale Bank van België.
KBC gebruikt persoonsgegevens om interne rapporten op te maken. Dit is bijvoorbeeld in het kader van klachtenmanagement om herhaling van klachten te voorkomen, of om het effectieve gebruik van bepaalde functionaliteiten in KBC Mobile te meten. KBC doet dit op basis van legitiem belang.
Om te voldoen aan interne en reglementaire rapportering, interne controle en voor communicatie als onderneming. Dit omvat onder meer:
- Organiseren van het bestuur, (risico)beheer en controle van de organisatie van de KBC Groep, zoals de juridische dienst de dienst risicobeheer en inspectie.
- Vaststelling, uitoefening, verdediging en vrijwaring van de rechten van KBC of de personen die het eventueel vertegenwoordigt (bijvoorbeeld bij geschillen. KBC zal ook persoonsgegevens verwerken die verband houden met een geschil, zelfs als zij geen rechtstreekse partij zijn in het geschil. KBC zal die persoonsgegevens bewaren zolang dat nodig is voor het geschil.
- Efficiëntieverhoging of andere organisatorische of procesmatige voordelen creëren.
- Contacteren en evalueren van toekomstige handelaars
Om IT-infrastructuur te ondersteunen, processen te verbeteren, medewerkers te coachen en de dienstverlening te verbeteren. Dit omvat onder meer:
- Ontwikkelen en testen van infrastructuur, software en procesontwikkeling, kunstmatige intelligentie (AI), modellen, enz.
- Onderzoeken, monitoren en herstellen van incidenten en infrastructuur.
- Gebruiken van moderne technologieën onder andere artificiële intelligentie (bijvoorbeeld om bepaalde klantgegevens te raadplegen) of het gebruik van Optical Character Recognition om documenten te lezen en er informatie uit te halen.
Je kan hier een pdf-versie van de KBC privacyverklaring vinden.