Ik ontving reclame, maar ben geen klant
KBC biedt in KBC Mobile en KBC Touch diensten van partners buiten de bank- of verzekeringssfeer aan. Wanneer er data-uitwisseling nodig is om het gebruik van de dienst van de partner vlot te laten verlopen, dan informeert KBC de platformgebruiker hierover. KBC is daarbij doorgaans verantwoordelijke voor de verwerking in de KBC-omgeving (de betaling of bijvoorbeeld het vooraf invullen van je gegevens) en voor de overdracht van klantgegevens aan de derde partij. Voor de dienst ‘Helena: je medische gegevens raadplegen’ geldt dit voor KBC Verzekeringen, voor de andere diensten geldt dit voor KBC Bank.
De partner is verantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens in het kader van de dienstverlening (zoals bijvoorbeeld het uitschrijven van het ticket). Voor meer informatie kan je de volledige lijst met partners raadplegen: De mogelijkheden van KBC Mobile
KBC gebruikt persoonsgegevens van platformgebruikers om direct marketing-acties te voeren (bv. via de overzichtspagina van KBC Mobile of via e-mail, pushberichten, sms) op basis van gerechtvaardigd belang. Dat kan gaan over de diensten aangeboden via KBC Mobile en betaaloplossingen van KBC. Daarvoor verwerkt KBC de beperkte set van persoonsgegevens die de gebruiker registreerde bij de activering van het gebruik van het KBC-platform (naam en voornaam, adres, geboortedatum, gsm-nummer en e-mailadres). Als de gebruiker akkoord gaat met het gebruik van cookies, kan KBC ook aanbiedingen sturen op basis van het klik- en surfgedrag. Je kan je recht van verzet tegen direct marketing uitoefenen. Dan krijg je mogelijk nog een reclameboodschap te zien, maar dan gaat het om algemene reclame, waarvoor KBC geen persoonsgegevens van klanten verwerkt.
Zowel KBC Bank als KBC Verzekeringen wil prospecten benaderen met commerciële voorstellen aangepast aan de situatie en behoeften van de betrokkene. KBC gebruikt contactgegevens van prospecten om direct marketing te voeren. Voor commerciële berichten via e-mail en/of via online kanalen (bv. sociale media) gebeurt dit enkel na voorafgaandelijke toestemming. Om een prospect die toestemming gegeven heeft, terug te vinden op de online kanalen, wordt in bepaalde gevallen diens e-mailadres op een versleutelde manier met het betreffende online kanaal gedeeld. Voor commerciële benadering via telefoon gebeurt dit op basis van het gerechtvaardigd belang en respecteert KBC het verzet via de bel-me-niet-meer-lijst.
Wanneer KBC je benadert, ziet zij erop toe dat er strikte regels worden gevolgd en dat de betrokken verwerkers:
- alleen over de gegevens beschikken die ze nodig hebben om hun opdrachten uit te voeren;
- zich tegenover KBC hebben verplicht om die gegevens veilig en vertrouwelijk te verwerken en enkel te gebruiken voor de uitvoering van hun opdrachten.
Je kan hier een pdf-versie van de KBC privacyverklaring vinden.