kosten aankoop woning

Welke kosten moet je betalen als je een huis koopt?

Ben je van plan om een huis te kopen? Houd dan zeker rekening met alle kosten die erbij komen kijken. Zo betaal je naast de kosten voor de aankoop van je pand ook kosten voor je hypothecaire lening. We zetten alle kosten hieronder even voor je op een rijtje.

Kosten voor de aankoop van je woning

1. Registratierechten, ook wel verkooprechten of registratiebelasting genoemd

In de eerste plaats betaal je bij de aankoop van een woning of bouwgrond registratierechten. Die registratierechten bedragen een bepaald percentage van de aankoopprijs.

Sinds 1 januari 2022 werden de registratierechten in Vlaanderen grondig hervormd.

De tarieven en de regels hangen af van verschillende factoren:

  • Ligt je woning in Vlaanderen, Brussel of Wallonië?
  • Ligt je woning in een centrumstad?
  • Gaat het om je eerste en/of enige woning?
  • Ben je van plan om de woning te verhuren aan een sociaal verhuurkantoor?
  • Ga je de woning gronding energiezuinig renoveren?
  • Voldoet de woning aan de regels van ‘een bescheiden woning’, in de volksmond ‘het klein beschrijf’?

Wil je weten hoeveel registratierechten je zelf moeten betalen voor je woning? Kijk dan zeker eens op de site van de Federale Overheidsdienst Financiën of vraag je notaris om hulp.

2. Btw in plaats van registratierechten

Koop je een nieuwbouwwoning? Dan betaal je voor de aankoop van de woning btw in plaats van registratierechten. Koop je de bijhorende bouwgrond op hetzelfde moment en van dezelfde verkoper? Dan betaal je ook op die bouwgrond btw in plaats van registratierechten.
Koop je de woning en de grond op verschillende momenten? Of koop je de bouwgrond van een andere verkoper? Dan betaal je registratierechten op de bouwgrond.

Goed om te weten: je betaalt altijd registratierechten, en dus geen btw, als je enkel een bouwgrond koopt.

3. Notariskosten

Daarnaast betaal je ook het ereloon voor de notaris. Die kosten zijn wettelijk vastgelegd en bedragen een percentage van de waarde van je woning. Alle notarissen gebruiken dus hetzelfde tarief.

Je betaalt ook een forfaitair bedrag aan administratieve kosten. Zo moet de notaris verschillende opzoekingen en uitgaven doen om de akte correct op te stellen. Denk maar aan kadastrale gegevens, zegelrecht, opmetingskosten en checken of er geen hypotheek op het onroerend goed zit.

Gaat het om een openbare verkoop? Dan moet je kosten betalen die er bij een verkoop uit de hand niet zijn, zoals de kosten die notaris heeft gemakt om de verkoop aan te kondigen en te organiseren.

De notaris vermeldt die kosten bij het begin van de verkoopzitting. Op de notariskosten betaal je ook btw. Je vindt een gedetailleerde berekening op www.notaris.be of bij je notaris.

Kosten voor de hypothecaire lening

Naast de kosten voor de aankoop van je woning betaal je ook kosten voor de hypothecaire lening. Zo betaal je dossierkosten en schattingskosten, die variëren per bank. Daarnaast betaal je ook notariskosten voor het stellen van de zekerheden, het inschrijvingsrecht of hypotheekrecht.

Bij een kredietakte met hypotheekvestiging moet de akte ingeschreven worden op het bevoegde hypotheekkantoor. Naast het hypotheekrecht moet je hiervoor ook een ereloon betalen voor de hypotheekbewaarder. Dat ereloon is, net zoals het ereloon van de notaris, door de overheid vastgelegd.

Tip: bespaar geld met een hypothecair mandaat. Bij sommige banken kun je de lening onderbrengen in een hypothecair mandaat of een hypothecaire volmacht. Zo geef je de bank de toelating om tijdens de looptijd van je lening een hypotheek te vragen voor en vooraf bepaald bedrag. Los je de lening niet volgens plan af? Dan kan de bank het hypothecair mandaat omzetten in een hypothecaire inschrijving. De kosten zijn dan doorgaans hoger dan wanneer je meteen voor een klassiek woonkrediet had gekozen.

Benieuwd hoeveel je kunt lenen voor je woning?

Maak een simulatie van je woonkrediet en je krijgt ook een indicatie van de bijkomende kosten.

Ontdek meer