c warning
Er liep iets mis. De pagina is tijdelijk onbeschikbaar.

Buiten de KBC Groep

Voor een aantal verwerkingen doet KBC Verzekeringen een beroep op gespecialiseerde derden die zowel in binnen- als buitenland actief kunnen zijn.

Het gaat bijvoorbeeld om:

  • De exclusieve verzekeringsagenten waaronder ook KBC Bank en CBC Banque;
  • De verzekeringsmakelaars die handelen op grond van een mandaat dat of delegatie die hun werd verleend door KBC Verzekeringen;
  • Wereldwijd opererende verzekeringstussenpersonen met het oog op het verzekeren van internationale risico’s;
  • Het e-health-platform (www.ehealth.fgov.be) voor beveiligde uitwisseling van gezondheidsgegevens tussen artsen, slachtoffer en verzekeraar;
  • Assurcard NV (www.assurcard.be), dat de communicatie tussen de verzekeringssector en dienstverleners ondersteunt;
  • Algemene Pharmaceutische Bond en de Vereniging der Coöperatieve Apotheken van België die de verwerking van BVAC-attesten ondersteunen;
  • Informex (www.informex.be) dat de herstelling van schade aan wagens en de betaling daarvan ondersteunt;
  • Herstellers (bijvoorbeeld autoherstellers, glasbreukherstellers);
  • Netwerkmanagers die instaan voor het aansturen en beheren van herstellers uit hun netwerk;
  • Experten die (materiële of lichamelijke) schade begroten;
  • Psychologen die bijstand verlenen in het kader van een schadegeval;
  • Privédetectives voor fraudeonderzoeken;
  • (Internationale) verzekeringsbureaus met vestigingen wereldwijd;
  • Beveiligings- en bewakingsfirma’s;
  • Diensten zoals RAVIN AI Ltd of EMS Nederland BV die schade aan voertuigen, gebouwen of de inhoud ervan evalueren en die je naar een geschikte hersteldienst kunnen doorsturen;
  • Toepassingen zoals REVIDIA die we gebruiken om je gebouwschade vanop afstand via video-expertise te bekijken en er foto’s van te nemen zodat we een correct beeld van de gebouwschade krijgen.
  • Dienstverleners die andere diensten waar men recht op heeft uitvoeren, zoals repatriëring
  • Bijstandsondernemingen
  • ...

KBC kan, rechtstreeks of onrechtstreeks (bijvoorbeeld via KBC Groep NV), een beroep doen op andere verwerkers, zoals:

  • consultants;
  • derde zaaka anbrengers om algemene waakzaamheidsverplichtingen opgelegd door de wet te vervullen:
  • de verplichting tot identificatie en identiteitsverificatie;
  • de verplichting tot identificatie van de kenmerken van de klant en van het doel en de aard van de zakelijke relatie;
  • de verplichting tot bijwerking van de informatie;
  • marktonderzoeksbureaus zoals Ipsos (www.ipsos.co), Profacts (www.profacts.be), zowel voor het uitnodigen tot, als voor het uitvoeren van enquêtes;
  • ICT- (beveiligings-) dienstverleners, zoals Microsoft, Cognizant, IBM, Amazon en HP, gespecialiseerde fintech- of artificiele- intelligentiebedrijven zoals Onfido voor gezichtsherkenning tijdens het klantwordingsproces; 
  • gespecialiseerde cybersecuritybedrijven die je als verzekerde 24/7 technische bijstand kunnen leveren;
  • marketing- en communicatiebureaus en gelijkaardige bedrijven, waarbij KBC gebruik maakt van jouw persoonlijke profielinformatie bij hen aanwezig om je in combinatie met de gegevens die KBC van jou heeft via hun kanalen de gepaste voorstellen te kunnen doen (bv. Google, Facebook…);
  • bedrijven die KBC ondersteunen om je gebruikersgedrag op onze applicaties en onze internetsites te bepalen en analyseren (bv. Adobe, Dynatrace). In voorbereiding op de analyse van Adobe Data Analytics zal KBC een beroep doen op de diensten van Amazon Web Services – Cloud Computing Services. De overdracht en verwerking van persoonsgegevens van, naar en in Amazon Web Services verloopt geëncrypteerd;
  • bedrijven voor archivering en ontsluiting van informatie, bijvoorbeeld Doccle (Doccle archiveert informatie voor alle klanten, ook voor klanten die niet voor digitale archivering kozen. Doccle maakt gebruik van Amazon Web Services – Cloud Computing Services);
  • bedrijven gespecialiseerd in scanning van digitale documenten om zo dossiers met bijhorende info te digitaliseren;
  • bedrijven gespecialiseerd in solvabiliteitsonderzoeken;
  • bedrijven met expertise in specifieke dienstverlening waar KBC een beroep op doet wanneer het diensten aanbiedt aan zijn klanten zoals Meeco voor het aanbieden van de Digitale kluis in KBC Mobile;
  • drukkers voor het printen en adressering van onder meer nieuwsmagazines en badges, maar ook de uitbesteding van drukwerk bestemd voor klanten. In dat laatste geval kan de informatie in het drukwerk ook gezondheidsgegevens of strafrechtelijke persoonsgegevens bevatten; 
  • vertalers en vertaalbureaus;
  • social Media Management-tools (CX Social);
  • beëdigde vastgoedexperten;
  • communicatie-adviesbureau Motisha BV www.motisha.com;
  • bedrijven die Platform as a Service- (Paas) en Software as a Service- (SaaS) diensten aanbieden in de cloud zoals
    • de CRM-toepassing Microsoft Dynamics die KBC gebruikt om jouw klantbeeld te onderhouden;
    • de videochattoepassing van VEE24 die jouw digitale communicatie met KBC mogelijk maakt;
    • de opslagdiensten van Microsoft Azure of Amazon, waarop KBC eigen platformen of software kan plaatsen die jouw persoonsgegevens verwerken en opslaan; 
    • veiligheidsdiensten die het internet- of mailverkeer met KBC screenen tegen cyberaanvallen of phishingmails;
    • TreasurUp, met wie KBC de contactgegevens van de vertegenwoordigers van bedrijven uitwisselt om Forex- transactieanalyse mogelijk te maken;
    • Nomios Belgium NV voor de opzet van een veilige netwerkverbinding tussen KBC-entiteiten wereldwijd gebaseerd op de SD WAN technologie;
    • Toepassingen om de opname van gesprekken waar nodig te faciliteren en te automatiseren, zoals bv. aangeboden door Luware;
    • bedrijven die administratieve taken opnemen in het kader van het beheer van vastgoed, zoals Quares NV;

Andere verwerkingsverantwoordelijken

KBC kan als verantwoordelijke voor de verwerking naast andere verwerkers ook een beroep doen op andere dienstverleners of derde partijen die zelf verantwoordelijke voor de verwerking zijn, zoals verzekeringsmakelaars, advocaten, notarissen of artsen.

De inning van betalingsachterstal van bijvoorbeeld een krediet, kan KBC uitbesteden aan daarin gespecialiseerde firma’s die zelf verantwoordelijk zijn voor de verwerking. KBC verdeelt eigen producten en diensten ook in samenwerking met derden die hun klanten doorverwijzen naar KBC voor bijvoorbeeld een verzekering. Zij treden daarbij niet op als tussenpersoon en maken aan KBC alleen de voor het maken van een offerte of simulatie noodzakelijke persoonsgegevens over. De derden zijn daarbij verantwoordelijk voor het doorgeven van de persoonsgegevens. De derden hebben toegang tot een dashboard om de afname van de producten op te volgen.

Als bank-verzekeraar werkt KBC Verzekeringen samen met KBC Bank, waarbij beide optreden als verantwoordelijke voor de persoonsgegevens. Specifiek voor het domein direct marketing worden de verwerkingsverantwoordelijken hier besproken. ​

KBC kan zelf optreden als derde zaakaanbrenger voor bijvoorbeeld Payconiq, Belgian en Mobile ID (itsme). KBC verwerkt dan persoonsgegevens als verantwoordelijke voor de verwerking. KBC draagt die persoonsgegevens over aan de derde partij. Evengoed kan een derde partij als derde zaakaanbrenger optreden voor KBC.

Als je een Cyberverzekering hebt bij KBC Verzekeringen, zul je in bepaalde gevallen ook zelf persoonsgegevens doorgeven aan derde partijen die optreden als verantwoordelijke voor de verwerking. Het gaat dan voornamelijk om experten die je bijstand verlenen bij een mogelijk schadegeval.

KBC Verzekeringen doet een beroep op herverzekeringsondernemingen (zoals bijvoorbeeld Swiss Re, Hannover Re, Munich Re en QBE Re) om de risico’s die ze verzekert te herverzekeren en zo haar eigen risico te beperken. Deze herverzekeringsondernemingen treden op als verantwoordelijke voor de verwerking van je persoonsgegevens. 

KBC Verzekeringen doet een beroep op DATASSUR CV (www.datassur.be), een samenwerkingsverband tussen verzekeraars voor gedeelde informaticatoepassingen (Verpais, RDR-platform, Crashform en Siabis+), schaderegeling in dossiers waarin instellingen van openbaar nut zijn betrokken en voor het beheren van databanken met specifieke informatie (RSR-bestand, car@ttest, find@car, Discover en erkenningen en registraties van aannemers).

Om verzekeringsfraude op te sporen en te bestrijden en risico’s te analyseren, wisselen verzekeraars bepaalde persoonsgegevens uit via twee databanken die daartoe werden opgericht binnen de verzekeringssector. Het gaat over het RSR - bestand van Datassur www.datassur.be en de Schadedatabank, met Alfa Belgium VZW www.alfa-belgium.be als verwerkingsverantwoordelijke. Het doel van deze bestanden is een goede risicoanalyse en de bestrijding van (georganiseerde) verzekeringsfraude. Occasioneel zullen verzekeraars in dat kader ook rechtstreeks persoonsgegevens uitwisselen.

Verwerkers waarop KBC een beroep doet, (opgelijst onder 'Gespecialiseerde verwerkers en gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken buiten deKBC Groep' en 'Andere verwerkers')., kunnen bij de gegevensverwerking van KBC-gegevens voor sommige specifieke aspecten toch optreden als verwerkingsverantwoordelijke. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Microsoft, dat persoonsgegevens ook verwerkt voor activiteiten die buiten de beperkte scope van een verwerker vallen. Dit omvat facturatie, interne verloning, interne rapportering en interne organisatie, fraudebestrijding en beveiliging van hun diensten, verbetering van de dienstverlening, financiële rapportering en naleving van de op hen toepasselijke wettelijke verplichtingen. KBC heeft met Microsoft de nodige contractuele afspraken gemaakt om naleving van de nodige waarborgen voor gegevensbescherming te garanderen.

KBC kan ook samenwerken met derden zoals Xerius Ondernemingsloket vzw. Xerius helpt je bij het opstarten van een onderneming. Xerius kan je in dat proces in contact brengen met KBC voor het afsluiten van verzekeringen. Xerius stuurt dan identificatiegegevens door naar KBC. Xerius doet dat met jouw toestemming.

Voice Assistants

Als klant kun je informatie over je verzekeringen opvragen via zogenaamde virtuele ‘Voice Assistants’ (Alexa, Google Assistant…). Daarvoor moet je KBC eerst toestemming geven om de nodige polisinformatie over te maken aan die dienst. 

De verdere verwerking zoals het elektronisch uitspreken van het bedrag van je claim door de dienst gebeurt volledig door de derde partij die je de dienst levert. KBC draagt daar geen verantwoordelijkheid voor.

Je kan hier een pdf-versie van de KBC privacyverklaring vinden.