Wat doen bij hospitalisatie?

Wat doen bij hospitalisatie?

Moet jij of een van je gezinsleden gehospitaliseerd worden? Dan kun je rekenen op je hospitalisatieverzekering. Lees hieronder wat je stap per stap moet doen.

Hoe geef je een hospitalisatie aan bij KBC?

1. Met KBC Mobile en KBC Touch

Met KBC Mobile

1. Meld je aan in KBC Mobile
2. Tik onderaan op ‘Mijn KBC’
3. Ga naar ‘Verzekeringen’
4. Tik op je hospitalisatieverzekering
5. Tik op ‘Schade aangeven’
6. Start een nieuwe aangifte

Met KBC Touch

1. Meld je aan in KBC Touch
2. Klik op ‘Gezin’
3. Klik op je hospitalisatieverzekering
4. Klik op ‘Geef hier aan’
5. Start een nieuwe aangifte

Je ziet meteen of je ziekenhuisopname verzekerd is en welke kosten we terugbetalen.

2. Per telefoon op het nummer 016 24 24 24

Vind je je hospitalisatieverzekering niet terug in KBC Mobile of KBC Touch? Doe dan je aangifte per telefoon. Dat kan elke werkdag van 8 tot 12 uur en van 13 tot 17 uur. 

Telefonische aangifte is ook nodig bij

  • thuisbevalling
  • hospitalisatie in het buitenland
  • aangifte van een zware ziekte zonder hospitalisatie

Wat moet je doen vóór je hospitalisatie?

Wat moet je zelf doen?

1. Vanaf 3 maanden voor de opnamedatum kun je de aangifte doen

De volgende informatie heb je nodig voor je aangifte:

  • Je AssurCard-nummer (enkel nodig bij een telefonische aangifte)
  • Reden van de ziekenhuisopname (in KBC Mobile of KBC Touch is hiervoor een handige zoekfunctie beschikbaar)
  • Naam van het ziekenhuis
  • Opnamedatum
  • Rekeningnummer waarop we je kosten mogen terugstorten

2. Let op als de arts je vraagt een bijkomend document te ondertekenen

Soms vraagt de arts om een bijkomend document ‘informed consent’ of ‘geïnformeerde toestemming’ te ondertekenen voor de operatie. Dat houdt in dat je de voorgestelde behandeling en de eventuele extra kosten van de ingreep aanvaardt. Die extra kosten zijn niet altijd verzekerd volgens je polisvoorwaarden.

Contacteer altijd onze dienst Schaderegeling Hospitalisatie voor je het document ondertekent, op het nummer 016 24 24 24. Doorgaans betreft het kosten waarvoor er geen wettelijke tegemoetkoming is, zoals nieuwe technologieën (robotchirurgie), esthetische ingrepen, enz.

Wat doet KBC voor jou?

  1. We openen meteen het opnamedossier.
  2. Je weet bij je aangifte meteen of de opname verzekerd is.
  3. Je AssurCard wordt indien mogelijk meteen geactiveerd, en daardoor treedt het derdebetalerssysteem in werking.
  4. Je ontvangt een bevestiging van je opname met je dossiernummer (je kenmerk).
  5. In KBC Mobile en in KBC Touch kun je je aangifte opvragen.
  6. Bij een telefonische aangifte ontvang je een bevestigingsbrief.
  7. Vermeld altijd je dossiernummer (kenmerk) als je ons contacteert.

Geen nood. Het is mogelijk dat je een verzekering hebt die niet met het AssurCardsysteem werkt. In dat geval bezorg je ons de facturen en storten wij de verzekerde kosten op je rekening terug. Jij zorgt dan zelf voor de betaling aan het ziekenhuis.

Het is ook mogelijk dat we bij de aangifte niet onmiddellijk konden bepalen of de opname verzekerd is. In dat geval hebben we wat extra info nodig over je opname. Zodra wij de gevraagde documenten ontvangen hebben en je opname verzekerd is, mag je ons de facturen bezorgen. Ook in dit geval zorg je zelf voor de betaling aan het ziekenhuis en storten wij de verzekerde kosten op je rekening.

Heb je je aangifte gedaan met KBC Mobile of KBC Touch, dan versturen we geen bevestigingsbrief. Je vindt al de gegevens van de aangifte wel terug in KBC Mobile of KBC Touch. Ook je Assurpharma-barcode, die je nodig hebt in de apotheek, heb je zo altijd op zak.

Wat moet je doen tijdens je hospitalisatie?

1. Geen aangifte gedaan vóór je opname? Doe dat dan nu

Heb je geen aangifte gedaan voor je opname, bijvoorbeeld omdat je het vergeten bent, of omdat het een spoedopname was? Dan kun je ook nog tijdens je opname een aangifte doen. Hou er rekening mee dat een onderzoek of verzorging op spoed niet in aanmerking komt voor de hospitalisatieverzekering, wel een dagopname of een opname voor een langere periode. 

Ken je de reden van je opname, dan kun je je aangifte doen in KBC Mobile of in KBC Touch.  

2. Toon bij de inschrijving in het ziekenhuis je AssurCard

Toon je AssurCard aan de medewerker aan de opnamebalie om ze te laten activeren. Gebruik daarvoor niet de kiosk.

3. Onderteken een opnameverklaring

Bij een ziekenhuisopname moet je een opnameverklaring ondertekenen. Op dat document staat je kamerkeuze en informatie over de tarieven (kamer- en/of ereloonsupplementen).

Opgelet: dat document is bindend en je keuze kan een invloed hebben op de vergoeding die KBC betaalt. Zo betaal je mogelijk een hogere franchise als je kiest voor een eenpersoonskamer. Bel het callcenter Hospitalisatie voor meer informatie op het nummer 016 24 24 24.

Wat als je je Assurcard bent verloren?

Om je ziekenhuisopname aan te geven en de factuur rechtstreeks naar KBC te laten sturen, heb je enkel je AssurCardnummer nodig. De kaart zelf heb je dus niet nodig.

Natuurlijk vind je je AssurCardnummer ook terug in KBC Mobile of KBC Touch nadat je een digitale aangifte deed. Je kunt het ook telefonisch opvragen op het nummer 016 24 24 24. Dat kan op werkdagen tussen 8 en 12 uur en tussen 13 en 17 uur.

Wist je dat Kate je ook kan helpen met je AssurCardnummer?

Heb je je AssurCardnummer nodig? Vraag dan aan Kate: ‘Wat is mijn AssurCardnummer?’ Je vindt je digitale assistent rechtsboven in KBC Mobile.

Stel je vraag

Wat moet je doen na je hospitalisatie?

Wat moet je zelf doen?

1. Opnamefactuur

Gebruikte je de AssurCard, dan stuurt het ziekenhuis de factuur rechtstreeks naar KBC Verzekeringen. Mogelijk ontvang je een kopie. Die hoef je niet te betalen.

Heb je geen AssurCard, dan ontvang je de ziekenhuisfactuur thuis. Die kun je eventueel ter controle aanbieden aan je ziekenfonds. Je staat zelf in voor de betaling. Stuur na je betaling de factuur naar KBC met vermelding van je dossiernummer (je kenmerk). 

De originele facturen mag je zelf bewaren. Een kopie of goed leesbare gescande versie zijn prima voor ons.

2. Medische kosten: raadpleging arts, kine, labo, ...

Betaal en verzamel alle medische kosten die te maken hebben met je opname en die je hebt gemaakt binnen de voor- en nabehandelingsperiode vermeld in je polisvoorwaarden.

Bezorg de bewijsstukken gebundeld aan KBC Verzekeringen, dienst Schaderegeling Hospitalisatie, R. Van Overstraetenplein 2, 3000 Leuven of per e-mail aan schade@kbc.be.

Vermeld altijd het dossiernummer (je kenmerk).

3. Medische kosten: medicatie

Gebruik bij voorkeur onze Assurpharma-service voor je apotheekkosten.

Hoe werkt Assurpharma?

1. Je ontvangt een streepjescode bij de bevestiging van je opname.

  • In KBC Touch en KBC Mobile vind je die streepjescode bij je aangifte.
  • Heb je je aangifte telefonisch gedaan, dan vind je de streepjescode in de bevestigingsbrief.

2. Toon die streepjescode aan je apotheker.

  • De apotheker scant de streepjescode en verstuurt het aankoopbewijs langs een beveiligde lijn naar KBC Verzekeringen.
  • Je betaalt zelf je medicatie in de apotheek, maar zo hoef je de apotheekkosten niet meer te verzamelen en door te sturen.

Meer info vind je op www.assurpharma.be.

4. Baby geboren

Proficiat! Laat je pasgeborene mee opnemen in je hospitalisatieverzekering. Doe je dat binnen de 60 dagen na de geboorte, dan kan dat mogelijk zonder medische acceptatie. Neem daarvoor contact op met je verzekeringsexpert of je werkgever (als je een hospitalisatiecontract hebt bij je werkgever).

Wat doet KBC voor jou?

1. Gebruikte je de AssurCard? Dan betalen wij de ziekenhuisfactuur

We informeren je over de eventuele niet-verzekerde kosten (bv. telefoon, dranken) op je factuur en de eventuele franchise (het bedrag dat je zelf moet betalen).
We verrekenen de niet-verzekerde kosten en de mogelijke franchise met de medische kosten die we van je ontvangen. Gebruikte je geen AssurCard, dan verrekenen we ook de kosten van de ziekenhuisfactuur.

2. Binnen de 2 weken ontvang een brief met de details van de berekening

Is het saldo positief, dan ontvang je dat op je rekening. Een negatief saldo moet je aan ons storten.

3. Heb je nog vragen of moet je je rekeningnummer nog doorgeven?

Mail ons op schade.hospitalisatie@verz.kbc.be. Vermeld wel steeds duidelijk je dossiernummer of je polisnummer. 

Toch liever telefonisch? Contacteer ons dan op het nummer 016 24 24 24. We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8 en 12 uur en tussen 13 en 17 uur.

Wat moet je doen bij hospitalisatie in het buitenland?

1. Bekijk je polis voor je vertrekt

Je verzekering geldt over de hele wereld, behalve als je met het oog op een medische verzorging afreist naar het buitenland. In dat geval verleent KBC alleen dekking als je een terugbetalingsakkoord hebt met je ziekenfonds vóór je reis.

KBC komt tussen in de kosten na de wettelijke tegemoetkoming van je ziekenfonds. Als het land waar je de zorgen toegediend krijgt geen lidstaat van de Europese Unie is of als België geen getekende overeenkomst heeft, is de tegemoetkoming van KBC beperkt. Raadpleeg je polis voor meer details.

2. Zoek de gegevens op van de reisbijstandscentrale van je ziekenfonds voor je vertrekt

Enkele voorbeelden:

  • MUTAS (CM – Liberale Mutualiteit – Vlaams & Neutraal Ziekenfonds) = + 32 2 272 09 00
  • MUTAS (Sociale Mutualiteit) = + 32 2 272 08 80
  • Mediphone Assist (Partena) = + 32 2 778 94 94
     

3. Neem bij een opname in het buitenland altijd binnen de 48 uur contact op met je reisbijstandscentrale

Toon je Europese ziekteverzekeringskaart in landen waar ze geldig is.

4. Betaal nooit je ziekenhuisfactuur in het buitenland

Als je dat toch wordt gevraagd, neem dan meteen contact op met de reisbijstandscentrale.

5. Doe aangifte bij KBC

Zodra het je past, doe je een telefonische aangifte bij KBC op het nummer 016 24 24 24. We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8 en 12 uur en tussen 13 en 17 uur.

Een opname in het buitenland kun je niet aangeven in KBC Mobile of in KBC Touch. Ook de AssurCard kun je alleen gebruiken in Belgische ziekenhuizen.

Vragen over de KBC-Hospitalisatieverzekering?

Je vindt hier alle informatie:

Wat er precies in jouw polis verzekerd is, vind je terug in je Algemene en Bijzondere voorwaarden.  

Veelgestelde vragen bij je aangifte hospitalisatie (FAQ)

Vragen over de aangifte van je hospitalisatie? Ontdek hier het antwoord.
Veelgestelde vragen bij je aangifte hospitalisatie (FAQ)