Wat verandert er vanaf april 2021?

Wat verandert er vanaf april 2021?

Er zijn enkele belangrijke wijzigingen aan onze dienstverlening en bijhorende tarieven vanaf 1 april 2021.

Gebruik je al KBC Mobile of KBC Touch? Dan gaan we je voortaan maximaal met deze toepassingen op de hoogte houden. Je kunt er terecht voor al je rekeninginformatie en communicatie. Zo ontvang je altijd op de snelste manier al onze berichten en informatie én kunnen we jou de best mogelijke service geven.

Vanaf april krijg je dan ook geen post meer van KBC Bank & Verzekeringen.

Nog niet overtuigd van onze digitale toepassingen? Ook dan zijn er enkele belangrijke wijzigingen in verband met onze dienstverlening en tarieven:

  • Vanaf april 2021 kun je geen rekeninguittreksels meer afdrukken aan de automaten in onze KBC-kantoren. 
  • Je communicatie per brief wordt gebundeld en maximaal 1 keer per maand per post verstuurd, tenzij het gaat om dringende communicatie.
  • Het tarief voor een postabonnement met rekeninguittreksels wordt aangepast naar 2,50 euro per rekening en per maand. Dat tarief geldt voor zowel zicht- als spaarrekeningen
  • Zijn er tijdens een maand geen verrichtingen gebeurd op een rekening? Dan bezorgen we daar geen uittreksels van en rekenen we die maand dus ook geen kosten aan. Let op: ook het ontvangen van een creditrente op je spaarrekening wordt beschouwd als een verrichting, waardoor je die maand een uittreksel per post krijgt.

Maak de digitale overstap

Oplossingen om zelf te bankieren op je smartphone, tablet of computer zijn tegenwoordig niet meer weg te denken. Ondertussen gebruiken dan ook al ruim 1,5 miljoen klanten KBC Mobile of KBC Touch en genieten ze zo van de best mogelijke service.

Met KBC Mobile en KBC Touch heb je altijd volledig gratis toegang tot je rekeninginformatie op je toestel. En ook alle communicatie ontvang je meteen, zodra we iets versturen.

Bovendien doe je eenvoudig een beroep op een expert van KBC Live of je KBC-kantoor. Of dat nu via een berichtje, een telefoontje of een afspraak is: dat kies je volledig zelf.

Heb je nog geen KBC Mobile of KBC Touch? Laat een nieuwe wereld voor je opengaan! Vraag je gratis startpakket aan. Heb je al itsme? Ga meteen aan de slag met KBC Mobile voor je smartphone of met KBC Touch voor je tablet, laptop of pc.

Meer informatie over de wijzigingen vanaf april 2021 vind je hieronder:

Algemeen

Ik gebruik de automaten in het kantoor voor het printen van papieren rekeninguittreksels. Wat verandert er voor mij?

Vanaf 1 april 2021 zullen onze automaten niet langer rekeninguittreksels kunnen afdrukken.

Heb je al KBC Mobile of KBC Touch? Raadpleeg makkelijk je rekeninginformatie in onze toepassingen, wanneer je maar wilt. Hulp nodig? Surf even naar www.kbc.be/zelfbankieren. Wist je dat je met KBC Touch zelf rekeninguittreksels kunt aanmaken? Ontdek hoe.

Heb je nog geen KBC Mobile of KBC Touch? Dan bezorgen we al je rekeninguittreksels vanaf april per post. Dat doen we maandelijks voor de rekeningen waarmee een verrichting plaatsvond.
Per zicht- of spaarrekening waarvoor we uittreksels opsturen, betaal je 2,50 euro per maand.

Wil je liever geen kosten betalen? Activeer dan KBC Touch of KBC Mobile. We zorgen er dan voor dat je voortaan al je post en rekeninginformatie alleen in onze toepassingen ontvangt en dus geen kosten betaalt voor de opgestuurde post.

Ik ontvang normaal gezien maandelijks rekeninguittreksels per post. Wat verandert er voor mij?

Heb je al KBC Mobile of KBC Touch? Dan zetten we de postabonnementen voor je rekeninguittreksels stop. Je rekeninginformatie is namelijk altijd digitaal beschikbaar. Bovendien sla je alles op waar en wanneer je wilt en kun je je uittreksels ook thuis afdrukken. Meer weten over hoe je je rekeninginformatie digitaal raadpleegt? Check hier voor KBC Mobile of hier voor KBC Touch.

Heb je nog geen KBC Mobile of KBC Touch? Dan blijf je maandelijks je rekeninguittreksels krijgen. Het tarief wijzigt wel van 1,70 euro per rekening naar 2,50 euro per rekening per maand. Voortaan zullen ook uittreksels voor spaarrekeningen betalend worden tegen datzelfde nieuwe tarief.

Heb je bijvoorbeeld een zicht- en een spaarrekening waarvoor er rekeninguittreksels beschikbaar zijn? Dan bezorgen we je die maand per post de rekeninguittreksels voor beide rekeningen voor 2,50 euro per rekening. In totaal wordt er die maand dus 5 euro kosten van je rekeningen gehouden.

Ik ontvang normaal gezien rekeninguittreksels dagelijks per post. Wat verandert er voor mij?

Heb je al KBC Mobile of KBC Touch? Dan zetten we de postabonnementen voor je rekeninguittreksels stop. Je rekeninginformatie is namelijk altijd digitaal beschikbaar. Bovendien sla je alles op waar en wanneer je wilt en kun je je uittreksels ook thuis afdrukken. Meer weten over hoe je je rekeninginformatie digitaal raadpleegt? Check hier voor KBC Mobile of hier voor KBC Touch.

Heb je nog geen KBC Mobile of KBC Touch? Dan blijf je dagelijks je rekeninguittreksels ontvangen. Het tarief wijzigt wel van 15 euro per rekening naar 25 euro per rekening per maand. Voortaan zullen ook uittreksels voor spaarrekeningen betalend worden tegen hetzelfde nieuwe tarief.

Liever maandelijks je rekeninguittreksels ontvangen? Een collega in je KBC-kantoor helpt je graag verder.

Ik druk normaal als volmachthebber de rekeninguittreksels van iemand anders (bijvoorbeeld een ouder) af in het kantoor. Wat nu?

Vanaf 1 april 2021 zullen onze automaten niet langer rekeninguittreksels kunnen afdrukken.

Heb je al KBC Mobile of KBC Touch? Dan zetten we de abonnementen voor papieren rekeninguittreksels stop. De rekeninginformatie van de rekeninghouder is namelijk altijd beschikbaar in onze digitale toepassingen.

Heb je nog geen KBC Mobile of KBC Touch? Dan zul je maandelijks per post de rekeninguittreksels ontvangen. Per zicht- of spaarrekening waarvoor we uittreksels opsturen, betaalt de rekeninghouder 2,50 euro* per maand.

* Geen kosten als de rekeninghouder geboren is voor 1-1-1941 of minderjarig, handelingsonbekwaam, blind of slechtziend (braille) is.  

Ik heb een rekening waarvoor er uittreksels per post worden verstuurd naar iemand anders dan mezelf (bijvoorbeeld een familielid). Wat nu?

Heeft die persoon KBC Mobile of KBC Touch? Dan zullen we hem of haar geen uittreksels meer opsturen. Die persoon kan dan de rekeninginformatie gratis raadplegen in onze digitale toepassingen.

Heeft die persoon nog geen KBC Mobile of KBC Touch? Dan bezorgen we de rekeninguittreksels per post en rekenen we daarvoor 2,50 euro* per rekening per maand aan.

* Geen kosten als je geboren bent voor 1-1-1941 of als je minderjarig, handelingsonbekwaam, blind of slechtziend (braille) bent.

Ik heb een rekening waarvoor er uittreksels worden geprint aan de automaat door iemand anders dan mezelf (bijvoorbeeld een familielid). Wat nu?

Vanaf 1 april 2021 zullen onze automaten niet langer uittreksels kunnen afdrukken.

Heeft die persoon KBC Mobile of KBC Touch? Dan kan hij of zij de rekeninginformatie gratis raadplegen in beide digitale toepassingen.

Heeft die persoon nog geen KBC Mobile of KBC Touch? Dan bezorgen we de rekeninguittreksels vanaf 1 april 2021 per post en rekenen we daarvoor 2,50 euro* per rekening per maand aan.

* Geen kosten als je geboren bent voor 1-1-1941 of als je minderjarig, handelingsonbekwaam, blind of slechtziend (braille) bent.
 

Zijn uittreksels per post voor iedereen betalend? Wat bijvoorbeeld met minderjarigen?

Voor bepaalde klanten rekenen we geen kosten aan voor het versturen van de uittreksels per post. Het gaat om:

  • Minderjarige klanten 
  • Klanten geboren voor 1 januari 1941 
  • Handelingsonbekwame klanten 
  • Blinden en slechtzienden (braille)

Wat als ik geen verrichting doe op een rekening? Worden er dan alsnog kosten aangerekend?

Je betaalt alleen in die maanden dat er rekeninguittreksels gegenereerd worden, met andere woorden wanneer er een verrichting gebeurd is. Let op: ook het ontvangen van een creditrente op je spaarrekening wordt beschouwd als een verrichting, waardoor je die maand een uittreksel per post krijgt.

Worden er voortaan ook kosten aangerekend voor een beleggersrekening?

Nee, voor de beleggersrekening wijzigt er niets.

Verdwijnen alle functionaliteiten van de automaten?

In april verdwijnt alleen de functionaliteit voor het printen van rekeninguittreksels via een automaat. Andere handelingen zoals overschrijvingen of het updaten van je gegevens blijven mogelijk.

Hoe raadpleeg ik mijn rekeninguittreksels online?

In KBC Touch

Zo werkt het:

  • Meld je aan in KBC Touch
  • Klik bovenaan op Rekeningafschriften, en op Afschriften aanmaken
  • Kies de rekening(en) waarvoor je afschriften wilt
  • Kies je bestandsformaat (PDF of CSV)
  • Optioneel: stel in hoe vaak je je afschriften automatisch wilt ontvangen in Touch
  • Klik op Afschriften aanmaken

In Business Dashboard

Zo werkt het:

  • Meld je aan op het Business Dashboard
  • Klik op Betalen, en daarna op Rekeninginformatie
  • Klik op Rekeningafschriften aanvragen, en (optioneel) op Nieuw abonnement
  • Kies je bestandsformaat (PDF of CSV)
  • Klik op Rekeningafschriften aanvragen

Heb je KBC Business Dashboard nog niet? Hier vind je meer informatie.

Rekent KBC voor alle postabonnementen op zicht- en spaarrekeningen kosten aan?

Voor de onderstaande types zicht- en spaarrekeningen is er een vrijstelling en worden er geen kosten aangerekend voor de postverzending van rekeninguittreksels :
  • Rubriekrekeningen van notarissen
  • Huurwaarborgspaarrekeningen
  • Beslagrekeningen
  • Beleggersrekeningen
  • Vermogensrekeningen
Bovendien is er ook een vrijstelling voor bepaalde klantengroepen:
  • Rekeningen op naam van minderjarigen
  • Rekeningen op naam van handelingsonbekwame personen
  • Rekeningen waarbij de titularis van de rekening geboren is vóór 01/01/1941
  • Rekeningen van blinden en slechtzienden (braille)
  • Slapende rekeningen (rekeningen waarvoor de laatste maand geen verrichtingen door de klant zijn gebeurd)

Ondernemers

Ik druk normaal de uittreksels van mijn onderneming af in het kantoor. Wat nu?

Vanaf 1 april zullen onze automaten niet langer uittreksels kunnen afdrukken.

Gebruik je al KBC Mobile of KBC Touch voor jezelf of je onderneming? In KBC Touch maak je makkelijk papieren uittreksels aan voor je onderneming. Dat kan als je al een van onze toepassingen gebruikt. Meer informatie vind je in onze demo.

Gebruik je nog geen KBC Mobile of KBC Touch voor jezelf of je onderneming? Dan zetten we een postabonnement op voor je rekeninguittreksels en communicatie. Je zult alles maandelijks gebundeld toegestuurd krijgen. Het tarief daarvoor bedraagt 2,50 euro per rekening en per maand en wordt gedebiteerd van de betreffende rekening.

Wil je deze kosten voor de postverwerking vermijden? Activeer dan KBC Mobile of KBC Touch. Daarmee bieden we je de best mogelijke service. En zo heb je toegang tot al je rekeninginformatie, documenten en communicatie.  

Is het bewaren van papieren rekeninguittreksels wettelijk verplicht?

Nee, dat is niet verplicht. Als je een bepaalde verrichting wilt aantonen aan een tegenpartij, maak je eenvoudig een bewijs aan in KBC Touch of KBC Mobile.

Ik bezorg normaal gezien de rekeninguittreksels aan mijn boekhouder. Hoe doe ik dat in de toekomst?

Met KBC Touch op je computer of tablet maak je zelf eenvoudig rekeninguittreksels aan. Je kunt die vervolgens opslaan als PDF- of CSV-document.

Werkt je boekhouder digitaal? Stuur hem dan makkelijk zo’n bestand door via e-mail. Werk je toch liever nog met papieren uittreksels? Druk dan thuis zelf het bestand af.

Meer info over KBC Touch en hoe je deze toepassing activeert, vind je hier.

Ik gebruik het KBC Business Dashboard al. Verandert er ook iets voor mij?

Nog onduidelijkheden of hulp nodig met onze apps? Een KBC-medewerker helpt je graag telefonisch verder: 016 43 25 50 (op werkdagen tussen 8.30 en 17 uur).

KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies? Klik hier.