Bescherming tegen cybercriminaliteit

De laatste 5 jaar is de cybercriminaliteit in België verdrievoudigd. Hoe geniet je dan nog van de voordelen van het internet en je toestellen zonder je zorgen te maken over cyberaanvallen? Ontdek onze oplossingen om jezelf, je gezin én je apparaten te beschermen tegen cybercriminelen.

Bescherm jezelf en je gezin

In 2022 ontvingen we 5,5 miljoen meldingen over misleidende mails, sms'jes en andere online fraude. De financiële schade als gevolg van phishing, frauduleuze websites en andere vormen van oplichting stijgt elk jaar.

Centrum voor Cybersecurity België

Hoe gaan cybercriminelen te werk?

Cybercriminelen worden steeds inventiever. In hun pogingen om je te misleiden, proberen ze regelmatig nieuwe technieken uit. We geven je enkele voorbeelden. In deze situaties ben je best op je hoede voor mogelijke oplichtingspraktijken:
 

  • Online boekingen
    Je hebt online een vakantiehuisje in Italië geboekt voor het hele gezin. Helaas blijkt het vakantiehuisje bij aankomst niet te bestaan en is de verhuurder er met je geld vandoor.

  • Online aankopen
    Je ziet een indrukwekkende 4K-televisie tegen een extreem hoge korting. Je betaalt online, de betaling gaat onmiddellijk van je rekening maar de televisie wordt nooit geleverd. De webwinkel blijkt vals.

  • Valse e-mails
    Je krijgt een dringende e-mail met als afzender ‘je energieleverancier’. Het bericht bevat een aanmaning  met een link om je factuur te betalen. Als je niet betaalt sluiten ze je stroom onmiddellijk af. Achteraf blijkt deze e-mail helemaal niet van je energieleverancier te komen. Je hebt wel meteen betaald en bent dus je geld kwijt.

    Het kan ook omgekeerd. Cybercriminelen die zich via e-mail voordoen als de belastingdienst. Ze beloven om belastinggeld terug te storten als je via een link toegang geeft tot je bankgegevens. Die bankgegevens gebruiken ze om geld van je rekening te stelen of betalingen te doen in jouw naam.

  • WhatsApp-fraude
    Je krijgt een bericht via een onbekend nummer van iemand die zich voordoet als een familielid. De persoon zegt dat hij z'n gsm is verloren maar een dringende betaling moet doen en vraagt of jij wilt betalen. Hij belooft om het bedrag meteen terug te betalen. Na de betaling hoor je echter niets meer. Het bericht kwam niet van een familielid maar van een oplichter.

De volledige lijst met waarborgen en uitsluitingen van de KBC CyberSecure-Verzekering vind je in de algemene voorwaarden.

Jaarlijks worden duizenden Belgen het slachtoffer van cybercriminelen. Wil je jezelf en je gezin beschermen tegen de gevolgen van cybercriminaliteit? Ontdek de KBC CyberSecure-Verzekering.

Bescherm jezelf en je gezin

Bescherm je apparaten

De apparaten die je elke dag gebruikt, zoals je tablet, laptop of smartphone, kunnen ook tegen je gebruikt worden. Cybercriminelen schakelen hiervoor malware in.

Malware is een verzamelnaam voor verschillende soorten kwaadaardige en schadelijke software. Ongevraagd en onopgemerkt slaagt die erin zich op je computer te installeren.

Febelfin

Wat is malware en hoe werkt het?

Malware is software die bedoeld is om:

  • Je computersysteem te verstoren door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat je geen toegang meer hebt tot bestanden of mappen (ransomware)
  • Gevoelige informatie te verzamelen die tegen je gebruikt kan worden
  • Toegang te krijgen tot private systemen zoals je e-mailaccount of je banking app
     

Hoe weet je of er malware op je apparaat zit?

  • Software-problemen. Plotse foutmeldingen, een blauw scherm, haperende programma’s,… Dit zijn stuk voor stuk aanwijzingen dat je toestel besmet kan zijn met kwaadaardige software.
  • Browserstoringen. Je belandt plots op websites die je niet kent.
  • Je Twitter-, Facebook- of Instagram-account stuurt berichten uit zonder jouw toestemming
  • Je wachtwoorden zijn veranderd zonder dat je ze zelf hebt gewijzigd
  • Je toestel wordt trager. Malware is een programma dat je niet ziet maar wel rekenkracht vraagt van je apparaat. Hierdoor blijft er minder “vermogen” over voor je andere toepassingen.
Ontdek het KBC-Antiviruspakket

Wat bij schade?

Krijg je te maken met verlies van geld op je rekening, diefstal van persoonlijke gegevens of reputatieschade? Meld je schadegeval bij KBC Secure4u via 016 432 000 of secure4u@kbc.be.

Wanneer je aangifte doet via e-mail, zet dan geen gevoelige informatie in je mailtje. Wacht tot KBC je contacteert.

Meer informatie over de KBC CyberSecure-Verzekering

Wel verzekerd

Financiële schade door:
 

  • Online bestellingen, boekingen of aankopen bij particulieren en zogezegde handelaars of dienstverleners
  • Misleiding door zogezegde familieleden, bijvoorbeeld via WhatsApp (whaling)
  • Diefstal van persoonlijke gegevens
  • Phishing via sms, telefoon of sociale media

Niet verzekerd

Financiële schade door:
 

  • Vriendschaps- of datingfraude
  • Oplichting via online beleggingen
  • Oplichting of fraude via kredietkaarten
  • Betalingen voor namaakproducten 

De volledige lijst met waarborgen en uitsluitingen vind je in de algemene voorwaarden.

Goed om te weten over de KBC CyberSecure-Verzekering

 
  • Op dit product is het Belgische recht van toepassing
  • De KBC CyberSecure-Verzekering is een verzekering voor diverse geldelijke verliezen en psychologische bijstand bij reputatieschade. Deze verzekering werd gesloten door KBC Bank bij KBC Verzekeringen. Je bent verzekerd indien je bent toegetreden en je de toetredingsbijdrage hebt betaald.
  • Elke rekeninghouder kan op ieder moment beslissen of hij wenst toe te treden tot de KBC CyberSecure-Verzekering. Uittreden kan eenvoudig en op elk moment door het digitale proces in KBC Mobile of KBC Touch te doorlopen.
  • Als je een klacht hebt over de dekkingsvoorwaarden, kun je terecht bij je KBC-bankkantoor of bij KBC-Klachtenmanagement, Brusselsesteenweg 100, 3000 Leuven, klachten@kbc.be, tel. 016 43 25 94. Kom je nog niet tot een passende oplossing, dan kun je je richten tot de Ombudsman van de Verzekeringen, de Meeûssquare 35, 1000 Brussel, info@ombudsman-insurance.be, www.ombudsman-insurance.be, die optreedt voor de volledige sector. Je behoudt evenwel het recht om een gerechtelijke procedure in te leiden.
  • Voor alle andere klachten kun je je wenden tot klachten@kbc.be, tel. 016 43 25 94 en/of tot ombudsman@ombudsfin.be.

Voor meer info over de KBC CyberSecure-Verzekering kun je terecht op onze website of bij je expert. De KBC CyberSecure-Verzekering is een product van KBC Verzekeringen NV, Professor Roger Van Overstraetenplein 2, 3000 Leuven, België. BTW BE 0403.552.563, RPR Leuven, IBAN BE43 7300 0420 0601, BIC KREDBEBB

Onderneming toegelaten voor alle takken onder code 0014 (KB 4 juli 1979, BS 14 juli 1979) door de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel, België. Een onderneming van de KBC-groep

Lees zeker dit informatiedocument voor je de verzekering sluit

Ontdek de KBC CyberSecure-Verzekering