Veel gestelde vragen over de KBC-Belmobiel

Veel gestelde vragen over de KBC-Belmobiel

Je vindt hier een antwoord op je vragen over

Proefproject

Waarom start KBC met de KBC-Belmobiel?

We willen ook onze niet-digitale en minder mobiele particuliere klanten gemakkelijk toegang geven tot onze dienstverlening. Met de KBC-Belmobiel kunnen we hen gemakkelijk bereiken, ook in gebieden waar geen KBC-bankkantoor is.

Hoe lang loopt het proefproject met de KBC-Belmobiel?

Het proefproject start op 19 april en loopt 6 maanden. Daarna bekijken we of we het project voortzetten en welke aanpassingen en verbeteringen er nodig zijn.

De KBC-Belmobiel is momenteel gratis. Blijft dat zo?

Dat onderzoeken we nog. Tijdens het proefproject bekijken we bijvoorbeeld welke kosten we moeten maken. Op basis van verschillende elementen beslissen we dan of de KBC-Belmobiel gratis blijft.

Waarom rijdt de KBC-Belmobiel voorlopig enkel in West-Vlaanderen?

In West-Vlaanderen zijn er dunbevolkte gebieden met langere reistijden naar een KBC-kantoor. Daarom lijkt het ons een goede provincie om de KBC-Belmobiel te testen.

Bestaat er ook een belmobiel van CBC voor Wallonië?

CBC voert zijn eigen commerciële beleid en neemt niet deel aan het proefproject.

Betekent dit dat jullie dit jaar geen kantoren of automatenkantoren gaan sluiten?

De KBC-Belmobiel is een tijdelijk experiment, als aanvulling op ons bestaande kantorennetwerk. Het is niet de bedoeling om het KBC-Belmobiel énkel aan te bieden in regio’s waar minder kantoren zijn. Over de aanpassingen aan ons kantorennetwerk communiceren we apart.

Waarom hybride wagens? Dat is toch niet ecologisch?

We starten dit experiment met een beperkt aantal hybride wagens. Als het proefproject een succes is, breiden we de vloot aan wagens uit met elektrische wagens.

Wil de KBC-medewerker mij nieuwe producten verkopen?

De afspraak komt er op jouw vraag. De KBC-medewerker luistert in eerste instantie naar je behoeften en probeert vervolgens om je probleem op te lossen. Dat betekent dus niet dat we je een product willen verkopen, tenzij dat een deel van de oplossing is.

Een afspraak maken

Hoe maak ik een afspraak met de KBC-Belmobiel?

Je kunt bellen naar het speciale telefoonnummer 050 64 20 04. De medewerker die je aan de lijn krijgt, kan voor jou een afspraak maken.

Kan iedereen een afspraak maken met de KBC-Belmobiel?

Elke klant uit de provincie West-Vlaanderen kan het nummer bellen om een afspraak te maken, maar de ervaring leert dat we telefonisch vanop afstand al heel wat zaken in orde kunnen maken. Lukt het niet, dan bekijken we samen met de klant wat de beste oplossing is. De service is niet beschikbaar als je geen klant bent of voor klanten in relatiebeheer.

Komt de KBC-Belmobiel ook op zaterdag, zondag of ’s avonds?

De KBC-Belmobiel rijdt in eerste instantie enkel op weekdagen tijdens de kantooruren. Je kunt wel bellen voor een afspraak van 8 tot 22 uur. Bij de evaluatie bekijken we hoeveel vraag er is om ook buiten de kantooruren langs te komen. KBC Live blijft uiteraard beschikbaar met ruimere openingstijden.

Waar rijdt de KBC-Belmobiel rond?

Tijdens het proefproject rijdt de KBC-Belmobiel rond in West-Vlaanderen. Daarna bekijken we of we de KBC-Belmobiel ook kunnen inzetten in de rest van Vlaanderen en Brussel.

Hoe lang op voorhand moet ik bellen om een afspraak te krijgen?

We proberen altijd om je zo snel mogelijk een afspraak te geven, uiterlijk binnen de 7 dagen. Een afspraak maken voor de dag zelf is helaas niet mogelijk.
 

Kan ik een afspraak maken voor iemand anders, bijvoorbeeld voor mijn vader in het rusthuis?

Uit veiligheidsoverwegingen kunnen we enkel een afspraak inboeken op het domicilie-adres van degene die de afspraak maakt.

Kan ook een volmachthebber een afspraak maken, of enkel de rekeninghouder?

Om veiligheidsredenen kan de afspraak enkel plaatsvinden op het domicilie-adres van de aanvrager. Een aanvrager met de juiste volmachten kan ook transacties doen voor die rekeningen waar hij volmacht van heeft.

Kan ik elke maand dezelfde medewerker “boeken”?

We werken tijdens de proefperiode met een vast team van medewerkers. De kans is dus groot dat je eenzelfde gezicht terugziet. We kijken ook wel naar snelle service en efficiënte planning, dus we kunnen dat niet garanderen. Je dus niet zelf kiezen welke medewerker je zal helpen.

Kan ik kiezen of ik een mannelijke of vrouwelijke medewerker over de vloer krijg?

We kiezen onze de medewerkers op basis van hun expertise, ervaring en klantgerichtheid. Het is niet mogelijk om een specifieke medewerker te vragen.

Moet ik thuis een internetaansluiting hebben?

Nee, de medewerker kan zijn computer verbinden via de persoonlijke hotspot van zijn gsm.

Aangeboden diensten

Ik wil thuis uitleg over de digitale toepassingen van KBC op mijn tablet en smartphone. Kan dat?

Bel gerust op het nummer 050 64 20 04. Onze collega’s kunnen je telefonisch al op heel wat vlakken ondersteunen. Tijdens het gesprek bekijkt de medewerker samen met jou wat nog nodig is. Dat kan een afspraak zijn in een KBC-kantoor, maar als je minder mobiel bent kan dan ook een afspraak zijn voor bezoek aan huis met de KBC-Belmobiel.

Kan ik overschrijvingen doen via de KBC-Belmobiel?

De medewerker kan bij je thuis geen overschrijvingen registreren (dat doen we voor de veiligheid van jou en de medewerker). We kunnen wel overschrijvingsformulieren meenemen of via een veilig manueel proces overschrijvingen registreren in het KBC-kantoor.

Neemt de KBC-Belmobiel mijn rekeninguittreksels mee?

Momenteel is dat niet mogelijk. Je kunt je rekeningafschriften digitaal raadplegen of per post laten opsturen tegen betaling.

Waarom heeft de KBC-Belmobiel geen cash aan boord?

De KBC-Belmobiel heeft geen cash geld aan boord en je kunt geen cash geld meegeven aan de KBC-collega (dat doen we voor de veiligheid van jou en de medewerker). Geld opnemen en storten kan enkel in een KBC-kantoor of aan Bancontact CASH punten.

Als de KBC-Belmobiel geen cash meeneemt, wat dan wel?

Uiteraard moeten we bij de dienstverlening van de KBC-Belmobiel rekening houden met het wettelijke kader. Toch kunnen we bij je thuis heel wat basistransacties doen via een correcte identificatie en handtekening.

Ik ben mindervalide. Kunnen jullie mij naar een geldautomaat brengen?

Nee, als financiële dienstverlener kunnen we geen personenvervoer organiseren. We bekijken uiteraard samen welke oplossingen er mogelijk zijn.

Is de KBC-Belmobiel een oplossing voor slechtziende klanten die KBC-Phone gebruikten?

We richten ons inderdaad op de minder mobiele particuliere klanten, dus ook slechtzienden.

Veiligheid

Hoe weet ik dat het een echte KBC-medewerker is?

De KBC-medewerker zal zich identificeren door zich aan te melden op het moment van de afspraak en zal zich identificeren met een KBC-badge. Je herkent de KBC-collega ook aan de opvallende wagen.

Controleren jullie mijn identiteit als ik bel voor een afspraak?

Uiteraard, we passen alle identiteits- en veiligheidscontroles toe zoals we nu al doen. Dat doen we trouwens voor elke binnenkomende oproep bij KBC Live .

Ben ik gedekt als ik te maken krijg met een valse medewerker?

We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de medewerker zich correct kan identificeren (afspraak, badge, wagen). Maar wees zelf ook voldoende kritisch, stel vragen als je twijfelt en laat de persoon niet binnen als je het niet vertrouwt. Bel ook zeker naar 050 64 20 04 als je twijfels hebt.