Secure4u Tips

Hulpvraag-fraude

Secure4u Tips

Hulpvraag-fraude

Iemand die je kent die via sociale media om financiële hulp vraagt? Hier zijn mogelijk oplichters aan het werk!

 

Hoe gaan oplichters te werk?

 

  • De oplichter ontfutselt de gebruikersnaam en het wachtwoord van de sociale media-account (Whatsapp, Messenger, …) van een persoon;

  • De oplichter stuurt met behulp van de digitale contactenlijst een bericht naar vrienden of familieleden (vaak de ouders) en vraagt om financieel bij te springen of om dringend een aantal betalingen uit te voeren;
 

Ons advies

 

  • Schrijf nooit geld over op basis van een bericht via sociale media, een e-mail of een sms.  Bel de bekende persoon op het gekende telefoonnummer dat je zelf hebt opgeslagen om te controleren of die vraag daadwerkelijk van hem komt.
  • Gebruik 2-factor authenticatie (=tweestapsverificatie) om in te loggen op je social media-accounts. Zo voorkom je dat die eenvoudig kunnen gehackt worden.
Heb je zo'n bericht ontvangen? Meld het dan aan secure4u@kbc.be .

 

 

KBC Cybersecurity Service

Bescherm je computers, tablets en smartphones tegen virussen en onveilige websites en jezelf tegen phishing

Hoe kan ik veilig internetbankieren?

Geef hackers geen kans met deze veiligheidstips

Wat doet KBC om internetbankieren te beveiligen?

Betaallimieten en automatisch afmelden zijn een paar voorbeelden

Secure4u duiding archief

Moet je ook na je pensioen blijven beleggen?

  • Waarom beleggen na je pensioen?
  • Hoe beleg je met je pensioenspaarpot?
  • Maak een afspraak voor advies
Moet je ook na je pensioen blijven beleggen?
We gebruiken cookies en soortgelijke technologieën om je een goedwerkende website aan te bieden die je surfervaring aangenamer maakt. We kunnen de website ook aanpassen aan je behoeften en je voorkeuren. Door verder te surfen, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil je meer info? Of wil je dit niet? Klik hier.