Wat doet KBC om internetbankieren te beveiligen?

Betaallimieten en automatisch afmelden zijn een paar voorbeelden

Wat doet KBC om internetbankieren te beveiligen?

Betaallimieten en automatisch afmelden zijn een paar voorbeelden

Met welke beveiligingsmaatregelen zul je in aanraking komen?

  • Internetbankieren bij KBC verloopt steeds via een beveiligde verbinding. Zo kun je tijdens het internetbankieren op een veilige manier gegevens uitwisselen met KBC.
  • Om toegang te krijgen tot internetbankieren zul je je steeds moeten aanmelden, zodat we kunnen nagaan of je ook écht degene bent die de opgevraagde informatie mag inzien. Geef dus nooit je aanmeldgegevens aan derden door.
  • Betaalopdrachten via internetbankieren bij KBC moet je altijd digitaal ondertekenen. Met deze digitale handtekening geef je formeel akkoord voor uitvoering van de betaalopdracht.
  • Er gelden betaallimieten op het internetbankieren bij KBC. Je kunt per dag niet meer dan het maximumbedrag online besteden.
  • KBC verbreekt automatisch de verbinding bij het internetbankieren als er gedurende een bepaalde tijd geen activiteit heeft plaatsgevonden.
  • Mobiel bankieren is niet mogelijk op rooted* of jailbroken toestellen** (smartphones en tablets). De standaard beveiligingsmaatregelen van deze toestellen zijn sterk verzwakt met een beveiligingsrisico als gevolg. 
*Rooten is een manier om de beveiliging van het besturingssysteem van een Android smartphone of tablet te omzeilen. Daardoor is een dergelijk toestel meer vatbaar voor kwaadaardige software.
 
** Jailbreaken is een manier om de beveiliging van het besturingssysteem van een iPhone of iPad te omzeilen. Door het apparaat te jailbreaken, kan de gebruiker bijvoorbeeld apps installeren, die niet door Apple zijn goedgekeurd. Dergelijk toestel is meer vatbaar voor kwaadaardige software.

Andere beveiligingsmaatregelen worden volledig transparant uitgevoerd

  • De beveiligingsexperts van KBC volgen en analyseren continu de technieken van internetcriminelen om de beveiligingsmaatregelen hierop af te stemmen.
  • KBC volgt voortdurend je online betaalopdrachten en de manier waarop je bankiert om verdachte patronen te detecteren. 
  • Als we een verdachte betaalopdracht opmerken, dan verwerken we die niet onmiddellijk. We voeren eerst nog een aantal bijkomende controles uit. Het is daarbij mogelijk dat we je bellen om die betaalopdracht te bevestigen.

Iets verdacht opgemerkt? Stuur een e-mail naar secure4u@kbc.be

KBC Cybersecurity Service

We gebruiken cookies en soortgelijke technologieën om je een goedwerkende website aan te bieden die je surfervaring aangenamer maakt. We kunnen de website ook aanpassen aan je behoeften en je voorkeuren. Door verder te surfen, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil je meer info? Of wil je dit niet?Klik hier.