3 redenen waarom betalen met je kredietkaart veilig is
Boek je een reis? Grote kans dat je dat online doet. Met je Visakaart of Mastercard. Je kredietkaart is ook een van de eerste betaalmiddelen waaraan je denkt om ter plekke je hotelkosten en je aankopen te betalen. Maar betalen met een kredietkaart, is dat wel veilig?
1. Je betaalt veilig, overal ter wereld

Met je kredietkaart kun je letterlijk overal terecht. Je betaalt ermee in elke winkel met een Visa- of Mastercard-logo. En dat zijn er miljoenen wereldwijd.
Elke betaling die je doet, is beveiligd met de chip in je kaart en de geheime code die alleen jij kent.
In sommige landen zoals de VS lezen de meeste zaken nog altijd de magnetische strip. In dat geval bevestig je je betaling met je handtekening.
Daarom moet je bij de meeste banken expliciet vragen om je kredietkaart open te stellen voor gebruik in de VS.
Je kleine rechthoekige kaartje is trouwens handiger én veiliger dan de hoop cash geld die je meezeult en op een slim gevonden plekje in je kamer, flat, bungalow of caravan verstopt.
Veiliger dan cash
Betaal je in het buitenland liever contant? Ook dan is je kredietkaart je redder in nood. Je kunt er overal ter wereld geld mee opnemen aan een geldautomaat. Hou er wel rekening mee dat je dan kosten moet betalen.
En moet je onverwacht een groot bedrag ophoesten omdat je wagen het laat afweten of omdat iemand van je gezin in het ziekenhuis belandt? Ook dan is je kredietkaart een handig én veilig vangnet.
2. Je bent beschermd bij internetaankopen
Ook met onlinebestellingen zit het snor. Zodra je de labels Verified by Visa of Mastercard SecureCode ziet, weet je dat je 100% veilig bestelt en betaalt. De bevestiging van je betaling met je kaartlezer of je mobilebanking-app is nog eens een extra beveiliging.
Verzekerd tegen diefstal, schade en niet-levering

Je bank koppelt aan elke kredietkaart 1 of meer verzekeringen. Bijvoorbeeld tegen schade, diefstal en niet-levering van je aankoop. Kijk na welke verzekeringen jouw bank aan je kredietkaart gekoppeld heeft.
En levert de webwinkel je bestelling niet? Of weet het hotel niets van je reservering? Als je met je kredietkaart betaald hebt, kun je via Worldline bij je kredietkaartmaatschappij – Visa of Mastercard – je geld terugvragen.
3. Je bent beschermd bij fraude
En wat als er toch bedragen van je rekening gaan die je zelf niet betaald hebt? Dan val je terug op de wettelijk verplichte verzekering tegen fraude die je bij je kredietkaart krijgt. Ook hier moet je kredietkaartmaatschappij je het geld terugbetalen dat onterecht van je rekening ging.
Laat je kaart blokkeren
Kaart verloren of gestolen?
Verdachte aankoop in je maandoverzicht?
Blokkeer je kaart in KBC Mobile of bel Card Stop op 078 170 170.
Vraag je geld terug
Staat er een betaling op je uitgavenstaat waarvan je zeker weet dat jij of iemand van je gezin ze niet deed? Of gebeurde er een betaling met je verloren of gestolen kredietkaart? Dien een klacht in op mijnkaart.be van Worldline. Je hebt daarvoor de tijd tot maximaal 3 maanden na de datum van je betalingsoverzicht.
Wil je een aangerekend bedrag betwisten van een aankoop die je zelf deed? Kreeg je een beschadigd artikel en stuurt de webwinkel geen nieuw ter vervanging? Of leverde de webshop je product nooit? Dan kun je klacht indienen tot 120 dagen na de aankoopdatum. Je moet wel kunnen aantonen dat je eerst zelf geprobeerd hebt om met de handelaar een oplossing te vinden.
Wil je meer weten? Bel naar Worldline op 02 205 85 85.
