Cohousen met vrienden? Zo regel je de administratieve kant

Cohousen met vrienden? Een leuk idee! Maar er komt wel heel wat bij kijken. Daarom hebben we voor jou een lijst met handige tips en weetjes samengesteld. Zo weet je meteen wat je wel en niet moet doen, en welke paperassen je in orde moet brengen.

1. Zet elke huurder mee op het huurcontract

Als je een woning huurt, sluit je – dat is logisch – een contract af met je huisbaas. Communiceer altijd eerlijk over je plannen en zorg dat alle namen van de huurders op een contract worden vermeld. Er zijn verschillende opties:


Optie 1: één contract met de huisbaas waarin alle inwoners als huurder opgenomen zijn
Alle inwoners die op het huurcontract staan, zijn allemaal hoofdelijk én ondeelbaar aansprakelijk voor de maandelijkse huurgelden en lasten. Say what now? Concreet betekent dit dat als één van de huurders zijn deel van het huurbedrag niet betaalt, de andere huurders mee verantwoordelijk zijn.


Er is altijd één huurder die beschouwd wordt als hoofdhuurder. Hij of zij zorgt voor de communicatie met de huisbaas en de huurwaarborg staat op naam van deze hoofdhuurder.


Optie 2: er is één hoofdhuurder, en de andere bewoners zijn onderhuurder
In dit scenario heeft één persoon een contract met de huisbaas en huren de huisgenoten van de hoofdhuurder. Vraag hiervoor wel de toestemming van de verhuurder! En zorg zeker voor een geschreven toestemming – dus niet enkel mondeling!


Optie 3: elke inwoner heeft een eigen huurcontract met de eigenaar
De eigenaar beslist dan om de woning in stukjes te verhuren, waarbij iedereen een eigen deel van het pand huurt en een aantal ruimtes gemeenschappelijk zijn voor de verschillende huurders. Let wel op, in deze formule maak je het best duidelijke afspraken over gemeenschappelijke kosten. Je zorgt ook het best voor een regeling bij schade aan de gemeenschappelijke delen van de woning.

2. Open een gemeenschappelijke rekening

Samenwonen betekent ook samen geldzaken beheren. Maak het jezelf makkelijk en open meteen een gemeenschappelijke rekening. Als iedereen daar tijdig zijn deel van de kosten op stort, moet er nooit iemand huur of facturen voorschieten voor een ander.


Spreek ook een vast bedrag af dat jullie maandelijks op die rekening storten voor vaste maandelijkse kosten (zoals huur en elektriciteit) en een bijdrage voor andere uitgaven (zoals vaatwastabletten of wc-papier), maar ook grotere kosten zoals het onderhoud van jullie verwarmingsketel.

3. Gemeenschappelijke aankopen doen

Cohousen is doorgaans goedkoper dan in je eentje wonen. Niet alleen betaal je meestal minder huur, maar je deelt ook de kosten voor grotere toestellen of meubels. Je koopt natuurlijk maar één wasmachine, vaatwasser of hoekzetel bijvoorbeeld. Goede afspraken maken goede vrienden. Maak een inventaris van wie wat heeft en verdeel de kosten die jullie nog maken.

4. Verzekeringen afsluiten

Als huurder ben je verplicht om je inboedel (meubels en bezittingen) te laten verzekeren. Sluit tijdig een brandverzekering af en dat op naam van alle huisgenoten. Ook als de huisbaas al een brandverzekering heeft, want de verzekering van de huisbaas vergoedt geen schade aan de huurwoning waarvoor jullie verantwoordelijk zijn. 


De brandverzekering moet worden aangegaan door één persoon, maar in de praktijk kun je de kosten ervan natuurlijk verdelen onder de verschillende huurders. Daarvoor kun je in het verzekeringscontract een clausule toevoegen die alle medehuurders opneemt.


Je bent ook aansprakelijk als je de woning na je huurtermijn niet in dezelfde staat aan de eigenaar terugbezorgt. Maar geen paniek, ook daarvoor kun je je laten verzekeren. Informeer je ook over bijkomende verzekeringen die eventueel interessant zijn: een familiale verzekering of een internetverzekering zijn bijvoorbeeld erg populair.

5. Internet aansluiten

Maak zeker een maand of twee voor je verhuisdatum al een afspraak om je internet te laten aansluiten. Want mocht je het nog niet hebben ondervonden: het is niet cool om te leven zonder internet.

6. Gas, water en elektriciteit

In je toekomstige woning staan verschillende tellers. Die geven aan hoeveel gas, water en elektriciteit de vorige huurder verbruikte doorheen het jaar. 


Betaal je liever niet de waterfactuur van de vorige eigenaar? Zorg dan zeker dat je de juiste documenten laat invullen door de vorige eigenaar om de gegevens over te dragen


Voor water hangt dat af van de regio waar je woont, voor gas en elektriciteit is dat een standaard energieovernamedocument of een documentje van de leverancier die je kiest.

Wie breng je op de hoogte van je verhuizing?

Als je verhuist, moet je binnen acht werkdagen je adreswijziging doorgeven bij je gemeente of stad. Dat kan online, aan het loket of schriftelijk. 


De wijkagent komt dan langs om te controleren of je ook echt op het adres woont. Pas daarna wordt je adres aangepast en opgenomen in het gemeente- of stadsregister. Deze openbare diensten zijn dan automatisch op de hoogte:
• Het ziekenfonds
• Het rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV)
• De belastingadministratie


Andere instanties moet je zelf op de hoogte brengen zoals:
• Je werkgever
• Je leveranciers van water, elektriciteit en aardgas
• Je telefoon- en internetprovider
• De bank(en) en verzekeringsmaatschappij(en) waar je klant bent
• De kranten en tijdschriften waarop je geabonneerd bent

Wil je nog meer weten over cohousen? Op Hoedoekda lees je tips over samenwonen met vrienden, vertellen we je welke afspraken je moet maken als je gaat cohousen en vind je de KBC-checklist waarmee je je verhuizing van a tot z regelt.

Onderdeel van

Gerelateerde artikels

KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies? Klik hier.