Samenwonen: met deze 10 tips ga je een toptijd tegemoet

Plannen om voor het eerst te gaan samenwonen met een vriend(in), je broer of zus of wie weet zelfs een lief? Super, zet je schrap voor een nieuw avontuur! Met deze tips kun je de praktische kant alvast piekfijn voorbereiden.

1. Huurgeld en vaste kosten

Als je gaat samenwonen, zullen er gemeenschappelijke kosten zijn. Het handigste is om elke maand elk een bedrag te storten op een gezamenlijke rekening. Daarmee kunnen jullie dan het huurgeld en de andere vaste kosten (zoals elektriciteit, water, gas en internet) betalen. Lekker overzichtelijk.

2. Huurwaarborg

Bij de start van het huurcontract zal de eigenaar een huurwaarborg vragen. Die bestaat uit 2 of 3 maanden huishuur, bovenop de eerste maand huurgeld. Die moeten jullie op een geblokkeerde spaarrekening storten, waar niemand aan kan tijdens de volledige duur van het huurcontract.

Je kunt je huurwaarborg makkelijk online regelen en een bevestiging laten sturen naar de verhuurder zodra het in orde is.

3. Water

Je waterleverancier kun je niet zelf kiezen, die ligt vast per regio. Verhuis je naar een andere stad of gemeente? Check dan even op de website van AquaFlanders wie er water levert op je nieuwe woonplaats.

Als dat een andere leverancier is dan degene die je had, kun je op de website van je nieuwe leverancier een overnameformulier downloaden, invullen en terugsturen.

4. Elektriciteit en/of aardgas

Onmisbaar, tenzij jullie je in putje winter aan elkaar willen verwarmen. Maar welke energieleverancier kies je? Tip: vergelijk zeker de tarieven, zo kun je een aardig centje besparen. Op mijnenergie.be maak je makkelijk een prijsvergelijking gebaseerd op jullie huidige verbruik en het soort woning waar jullie naartoe verhuizen.

Als je verhuist, moet je ook een energieovernamedocument invullen samen met de huiseigenaar of vorige bewoner. Je vindt zo'n document op de website van Vreg of op de website van je (nieuwe) energieleverancier.

5. Brandverzekering en familiale verzekering

Woonde je al alleen? Dan heb je waarschijnlijk al een brandverzekering en misschien ook een familiale verzekering.

Een brandverzekering is verplicht voor huurders. Ze beschermt je woning tegen onder andere brand-, storm- en waterschade, diefstal en glasbreuk. 

Een familiale verzekering beschermt je tegen allerlei ongevallen, bijvoorbeeld als je met je fiets betrokken raakt bij een ongeval.

Geef zeker je adreswijziging door aan je bank, zodat je op je nieuwe adres verzekerd bent. Als je kleiner of groter gaat wonen kan de prijs van je brandverzekering veranderen.

6. Domicilie

Dit is het adres waarop je officieel geregistreerd bent. Als je verhuist, moet je binnen 8 werkdagen je adreswijziging doorgeven bij je gemeente of stad. Dat kan online, aan het loket bij je gemeente- of stadhuis of schriftelijk.

De wijkagent zal dan langskomen om te controleren of je ook daadwerkelijk op dit adres woont. Zodra dat gecontroleerd is, wordt je adres aangepast.

7. Wettelijk of feitelijk samenwonen?

Ga je samenwonen met je lief? Dan kun je feitelijk samenwonen of wettelijk. Om feitelijk samen te wonen hoef je niets te doen. Zodra jullie op hetzelfde adres geregistreerd zijn wonen jullie feitelijk samen.

Wettelijk samenwonen gaat verder. Het houdt in dat jullie een 'verklaring van wettelijk samenwonen' afleggen voor de burgerlijke stand van jullie woonplaats. Jullie partnerschap wordt dan officieel geregistreerd, en dan krijgen jullie het jaar erop onder andere een gezamenlijke belastingaangifte. Een beetje zoals getrouwde koppels dus.

Meer weten over het verschil tussen feitelijk en wettelijk samenwonen, en trouwen?

8. Wie moet je wel en niet inlichten over je nieuwe adres?

Zodra je adreswijziging gecontroleerd is door de wijkagent, wordt dit opgenomen in het gemeente- of stadsregister. Openbare diensten weten dan automatisch dat jullie verhuisd zijn. Onder andere:
 

  • Het ziekenfonds
  • Het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV)
  • De belastingadministratie
     

Andere instanties moet je zelf op de hoogte brengen. Onder andere:
 

  • Je werkgever
  • Je leveranciers van water, elektriciteit en aardgas
  • Je telefoon- en internetprovider
  • De bank(en) en verzekeringsmaatschappij(en) waar je klant bent
  • De kranten en tijdschriften waarop je geabonneerd bent

9. Inrichting

Al nagedacht over hoe jullie je nieuwe stekje knus gaan inrichten? Wie weet hebben jullie elk al wat meubelen en spullen die van pas komen. Dan begint de puzzel: wat mag (niet) mee en wat kopen jullie nieuw?

Beginnen jullie van nul af aan? Dan kunnen de kosten wat hoger oplopen, want nieuwe meubels bijvoorbeeld kosten een flinke duit.

Als jullie wat extra budget nodig hebben, kan een interieurlening handig zijn. Zo kun je de kosten spreiden en hoef je niet alles in een keer op te hoesten.

10. Taakverdeling

Aaagh…. Huishouden. Vast niet jullie favoriete bezigheid, maar hey, c'est la vie! Om te vermijden dat de vuile was en afwas jullie straks om de oren vliegen maak je het best een goede taakverdeling. Zo zijn de taken eerlijk verdeeld en vermijd je frustraties. 

Lukt het niet zo goed om daar een spontane verdeling in te vinden? Zit dan even samen en spreek af wie wat zal doen en wanneer. Noteer eventueel alles op een kalender en hang die op een goed zichtbare plaats. 

Als je er niet aan uit raakt, kan een beurtrol handig zijn. Zo pakt elk van jullie om beurten een klusje aan en stofzuigen jullie bijvoorbeeld allebei eens om de 2 weken. 

Hulp nodig met je verhuisplanning?

Onderdeel van
We gebruiken cookies en soortgelijke technologieën om je een goedwerkende website aan te bieden die je surfervaring aangenamer maakt. We kunnen de website ook aanpassen aan je behoeften en je voorkeuren. Door verder te surfen, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil je meer info? Of wil je dit niet? Klik hier.