Online shoppen op tweedehandswebsites, hoedoekda?

Geld besparen kan easy peasy zijn. Shop gewoon wat vaker tweedehands. Second hand is the new new! Het is een pak goedkoper –yes – maar wel niet helemaal zonder gevaar. Wat als je product niet voldoet aan de verwachtingen of erger: dat je je pakketje nooit ontvangt? Wij helpen je op weg met de ‘do’s-and-don’ts’ op tweedehandswebsites.

1. Zoek op postcode of afstand

Het grootste nadeel van online aankopen doen? Je kunt je product vaak niet retourneren. Je moet enkel op basis van foto’s beoordelen of je product van goede kwaliteit is. Niet gemakkelijk dus. Gelukkig kun je daar iets aan doen.


Op de meeste tweedehandswebsites kun je je postcode ingeven of een afstand instellen. Stel je die in op 3 tot 5 kilometer, dan kun je gemakkelijk je product live gaan “inspecteren”.

2. Zorg dat je genoeg foto’s kunt bekijken

Verkoopt niemand in een straal van 5 kilometer wat je zoekt? Zorg dan dat je genoeg foto’s kunt bekijken van het product. Liefst van elke hoek. Als de verkoper detailfoto’s in de advertentie plaatst, is dat ook een pluspunt. Zijn er niet genoeg foto’s aanwezig? Aarzel dan niet de verkoper te vragen extra foto’s door te sturen.

Checklist

1. Schoenen – Zorg dat je de zool ziet
2. Kledij – Zorg dat je de rits/knopen ziet
3. Films – Zorg dat je de achterkant van de disc ziet
4. Boeken – Zorg dat je de rug ziet 
5. Meubels – Zorg dat je de poten ziet 

3. Vergelijk de prijs

Product gevonden? Vergelijk dan de gevraagde prijs met die van andere gelijkaardige tweedehandsproducten. Vind je gelijkaardige producten voor minder geld? Dan heb je meteen een sterk argument om wat van de prijs af te dingen of een tegenbod te doen.

4. Bescherm jezelf

Sommige websites bieden een kopersbescherming aan. Zo ben je automatisch beschermd als er een probleem is met je aankoop. Spijtig genoeg bieden niet alle tweedehandswebsites deze dienst aan of moet je er soms wat extra voor betalen. 


Dat betekent niet dat je jezelf niet kunt beschermen. Kijk naar de ‘reputatie’ of ‘reviews’ van de verkoper om na te gaan of hij wel betrouwbaar is. Maak ook altijd duidelijke afspraken via het tweedehandsplatform zelf of telefonisch. Wil de verkoper liever via mail of Whatsapp de verkoop af ronden? Weiger dit, want de kans op oplichting is groter. Let ook op met buitenlandse verkopers of rekeningnummers én schrijf niet over via louche sites waar je nooit eerder hebt van gehoord.

Wat als ik mijn aankoop niet ontvang?


Als de website waarop je tweedehandsspullen koopt geen kopersbescherming aanbiedt, kun je vaak weinig doen. Maak daarom altijd een print screen van de advertentie en eventueel van je gesprek met de verkoper. Loopt er toch iets mis? Dan kun je een aangifte doen bij de politie en met de verdeler (de website) verder bekijken welke stappen je het best onderneemt.

Tips om zelf producten te verkopen online

  1. Plan een uitgebreide fotoshoot.
  2. Vergelijk prijzen en stel jezelf de vraag hoeveel jij nog voor dat product zou willen geven.
  3. Wees (snel) bereikbaar om vragen van potentiële kopers te beantwoorden.
  4. Bescherm je gegevens. Maak een apart mailadres aan om je verkopen te beheren.
  5. Zorg voor een veilige verzending. Gebruik altijd een stevige kartonnen doos – geen zakjes – en sluit ze goed af met tape.

Tips om foto’s te maken van je producten

  1. Blink je product op of strijk je kledingstuk.
  2. Zorg voor een effen achtergrond. Een witte muur of witte matrasovertrek kunnen wonderen doen.
  3. Maak je foto’s bij natuurlijk licht.
  4. Maak vanuit elke hoek foto’s.
  5. Zorg voor genoeg detailshots.

Nog meer tips nodig om online aankopen te doen? Ontdek dan de tips van KBC over hoe je veilig shopt en hoe je minder geld uitgeeft tijdens het online shoppen.

KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies? Klik hier.